Forfatter Emne: Dæksel til olie i motor...  (Læst 3230 gange)

FreedomOn4Wheels

  • Gæst
Dæksel til olie i motor...
« Dato: 11. November 2014, 10:58 »
Hej jeg ved ikke helt om mit spørgsmål hører til i denne kategori, men det går jeg ud fra.

for nylig da jeg var ude at køre hørte jeg pludselig nogle der raslede rund for efter at falde på asfalten. jeg kunne skimte det i sidespejlet, men jeg kunne ikke se hvad det var. Så jeg holdte ind til siden og gik hen af vejen for at finde ud af hvad det mystiske objekt var. Jeg havde gået i noget tid og ledt i vejkanten og jeg var ved at give op. Da jeg opdager noget sort der ligger på jorden, det er minsandten et dæksel/skruelåg med et olie symbol på. Jeg går tilbage til bilen og åbner motorrummet og ja ganske rigtigt der sidder ikke noget dæksel øverst på motoren...

Jeg skruer den på som stramt som jeg kan og er glad for at jeg fandt dækslet, hvis jeg ikke havde fundet det, ja så havde jeg nok ikke kigget i motorrummet og hvem ved hvad der kunne være sket...

Jeg skal så ud og køre en længere tur her i lørdags og tænker at jeg nok lige må tjekke at den stadig er der. da jeg åbner motorhjelmen, ja så er dækslet igen væk. Heldigvis finder jeg at det har sat sig "fast" mellem nogle dele i motorrummet. så jeg tager den endnu engang og skruer den så hårdt på som jeg overhovedet kan.

her i går tjekker jeg rent tilfældigt motorrummet igen og den sidder der godt nok, men den sidder løst. Så hvis jeg ikke havde tjekket, ja så ville den nok være faldet af igen og muligvis ville jeg ikke opdage det, og derved køre rundt uden låg til olien i motoren...

Mit spørgsmål er:

er der nogen der har oplevet noget lignende?
hvad i al verden er det der foregår med min bil?
er der for meget tryk i motoren eller?

Jeg ved godt at det kan være lidt svært at svare på når i ikke kan kigge på bilen, men hvis nogen har nogle råd eller ideer om årsagen så er i meget velkomne til at skrive.

Mange tak

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Dæksel til olie i motor...
« Svar #1 Dato: 11. November 2014, 11:21 »
Hej!
Hvis plasticdækslet over din motor ikke er gjort rigtigt fast - f.eks. fordi et af ophængene er gået af, eller sikringen - eller hvad det nu proppen der holder dækslet fast hedder - mangler, kan dækslet vibrere og løfte oliepinden eller skrue dækslet løst...

Hvis du mangler en eller flere af delene, er det bedre at fjerne dækslet indtil det er fikset....

mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Dæksel til olie i motor...
« Svar #2 Dato: 11. November 2014, 18:44 »
Motorudluftningen kan være stoppet   , skyder den oliepinden op ?

FreedomOn4Wheels

  • Gæst
RE: Dæksel til olie i motor...
« Svar #3 Dato: 12. November 2014, 08:06 »
Ja oliepinden skyder op hele tiden. jeg skubber den ned igen når jeg ser det. Jeg håber jo selvfølgelig ikke at det er en mere alvorlig ting der er galt... :o

FreedomOn4Wheels

  • Gæst
RE: Dæksel til olie i motor...
« Svar #4 Dato: 12. November 2014, 08:08 »
Og Superpjok, ja plastik-dækslet over motoren sidder ikke særlig godt fast. De der små plastikskruer (eller hvad det nu er) er forsvundet. der er vist kun en tilbage, men jeg syntes ikke den plejer at rykke sig så meget. Men jeg ved det ikke...:)

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Dæksel til olie i motor...
« Svar #5 Dato: 12. November 2014, 08:15 »
Hej!
Prøv at pille dækslet af og se om det er årsagen... ;-)

mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Dæksel til olie i motor...
« Svar #6 Dato: 12. November 2014, 11:58 »
Hej
Der er vist ingen tvivl om at der er voldsomt overtryk, tror det vil være en god ide at få kigget på det. Læs KHJ´s svar længere oppe.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002