Forfatter Emne: Skift af krumtapspakdåse ved koblingsskift?  (Læst 3573 gange)

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Skift af krumtapspakdåse ved koblingsskift?
« Dato: 02. December 2014, 21:09 »
Hej,

Fik ny kobling og ny gearolie i vores 406er og det var fryd og gammen at kunne koble til i første gear uden instrumentbrættet var ved at springe ud gennem forruden.

Men... glæden var kort, for efter at have kørt 150 km opdager jeg, at bilen drypper olie mellem gearkasse og motor... bilen har aldrig dryppet olie før og jeg efterfylder ca 0,5 liter motorolie på et år og kører 10-12000 km årligt

Afleverede bilen hos mekanikeren i dag og i eftermiddag snakker jeg med ham. Han fortæller, olien kommer fra motoren - via krumtapspakdåsen, som ikke blev skiftet, da koblingen blev skiftet.

I forbindelse med koblingsskiftet er der skiftet: (jvf fakturaen)
komplet koblingskit inkl glider for trykleje inkl pakdåse og der er skiftet gearolie.
Svinghjulet så ifølge mekanikeren fint ud og er uændret.
Den gamle kobling gled ikke, men ruskede voldsomt i udrykkerlejet.

Mekanikeren siger, han skifter krumtapspakdåsen som en service for mig og det er jeg naturligvis glad for. Spørgsmålet er så, om den utætte krumtapspakdåse kan hænge sammen med at koblingen er blevet udskiftet eller om det er rent tilfælde at den pakning går på samme tid som koblingen er skiftet?

Hvad er konsekvensen egentlig af sådan en omgang - kan den nye kobling renses eller skal der sættes en helt ny i?

VH
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skift af krumtapspakdåse ved koblingsskift?
« Svar #1 Dato: 02. December 2014, 23:21 »
Pakdåsen bag svinghjul bliver ikke utæt fordi der kommer ny kobling i   , men du skriver der er udsk  

I forbindelse med koblingsskiftet er der skiftet: (jvf fakturaen)
 komplet koblingskit inkl glider for trykleje inkl pakdåse og der er skiftet gearolie.

Nu er det ikke sådan han har skiftet den , men har ødelagt den ved montering  for det kræver en speciel kop at slå den i med  for at man er sikker på den sidder rigtigt  

Det olie der kommer ud bag svinghjul kommer sjældent ind i koblingen   , det er værre når  gliderøret er læk  så løber olien direkte ind  narvet

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skift af krumtapspakdåse ved koblingsskift?
« Svar #2 Dato: 03. December 2014, 04:21 »
"Mekanikeren siger, han skifter krumtapspakdåsen som en service for mig " Så kan du vist roligt regne med at han selv har smadret den. Den slags service ses sq sjældent, og som regel kun hvis der er ugler i mosen
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skift af krumtapspakdåse ved koblingsskift?
« Svar #3 Dato: 03. December 2014, 20:52 »
Takker for svar.
Så er alle pakninger/dåser skiftet uden ekstra beregning.
Har hentet bilen og bliver nok ikke meget klogere på, hvad der er sket siden krumtapspakdåsen er blevet utæt, eftersom mekanikeren ikke var derinde i forbindelse med koblingsskiftet...
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.