Forfatter Emne: STOP i display  (Læst 3745 gange)

Carsten O

  • Gæst
STOP i display
« Dato: 28. December 2014, 14:16 »
Hej folkens. Mine svigerforældres 1.8 406 fra 2003 driller. Bedst som man kører ud af vejen kommer der STOP Engine temp to high. Mærkværdig nok er både olie og vand temp helt i bund. Varmen ud af luftdyser bliver koldere selv om at den stilles på max varme. Forstår ikke hvorfor den melder for høj temp når den er gået i bund i viserne. Da den gjorde det i dag kørte kølerblæseren efter den blev stoppet.
Den har gjort det 1 gang før og der ville den ikke starte igen når man stoppede den. Så næste dag startede den uden problemer.
Den fik ny tandrem mm for 2 mdr siden hvis det har noget at sige.
Mvh Carsten

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: STOP i display
« Svar #1 Dato: 28. December 2014, 15:34 »
Hej
Det lyder som en defekt føler et sted.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Carsten O

  • Gæst
RE: STOP i display
« Svar #2 Dato: 28. December 2014, 15:38 »
Hej Ole. Hvorfor forsvinder varmen så fra defrosteren?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: STOP i display
« Svar #3 Dato: 28. December 2014, 17:46 »
Har i undersøgt om der er kølervæske nok på bilen, hvis der mangler kan det ikke cirkulere, og visse steder kan temperaturen blive alt for høj samtidig med at den ingen varme kan levere.
Det kan også ske hvis der er utilstrækkelig frostsikring i vandet så de får en isprop i systemet.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: STOP i display
« Svar #4 Dato: 29. December 2014, 00:11 »
Hvad hvis i slår AC  fra holder den så op  ?    hvis modstanden til ventilatorens lave hastighed er afbrudt  kan den fejl komme  selv om motoren er kold  

Carsten O

  • Gæst
RE: STOP i display
« Svar #5 Dato: 29. December 2014, 17:18 »
Update: I dag var jeg ude og køre i den. Var meget længe om at komme varme i den. A/C var on . Da stop så kom gik jeg ud og tjekkede div. Blæser var på fuld smadder. Stoppede den ventede lidt satte tænding på igen og startede. Stop gik ikke ud. Vandtemperaturen steg lidt indtil vi kørte igen, så faldt den helt ned igen. Olie temperatur var i det lave men ikke helt kold. Først efter 30min. uden tænding forsvandt Stop. Nu slukkede jeg for A/C og kørte hjem. Nu hjalp det meget på varmen i bilen. Stop kom ikke på turen hjem.
Nu tænker jeg. Er det mon ikke thermostaten der står åben?, men så er Stop fejlen vel en temperatur føler fejl?
Nogen bud?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: STOP i display
« Svar #6 Dato: 29. December 2014, 19:34 »
hvis thermostaten stod åben, så vil bilen koge over, da den ikke kan køle vandet ned når det cirkulere
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Carsten O

  • Gæst
RE: STOP i display
« Svar #7 Dato: 29. December 2014, 19:47 »
Aghhhh pug det er da sort. Hvis vandet IKKE cirkulere ville den koge

mik02

  • Gæst
RE: STOP i display
« Svar #8 Dato: 29. December 2014, 21:40 »
lyder som det samme problem jeg har haft med 405(1989) og 406(1996). Det var Temperatursensor samt en termostat som ikke virker.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: STOP i display
« Svar #9 Dato: 29. December 2014, 23:21 »
Citér
Carsten O skrev:
Aghhhh pug det er da sort. Hvis vandet IKKE cirkulere ville den koge


på min gamle Renault gik thermostaten, og den kogte over:)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Carsten O

  • Gæst
RE: STOP i display
« Svar #10 Dato: 29. December 2014, 23:30 »
PUG: da din thermostat gik, var det så ikke fordi den ikke åbnede,at motoren kogte,tror du?

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: STOP i display
« Svar #11 Dato: 30. December 2014, 05:47 »
Kølevædske SKAL cirkulere for at blive afkølet. Alt andet er sort snak. Hvis den ikke skulle det, skulle fanden da stå i at skifte vandpumpe ved hvert tandrems skift. Det Thermostaten gør er jo at forhindre at vædsken cirkulerer før bilen er ordentlig varm, og først ved en given temperatur åbner den, hvorved vædsken kan cirkulere indtil det ikke er nødvendigt mere, så lukker den igen. Thermostaten kan blive defekt i alle stillinger, åben, lukket og midt imellem. Hvis den altid står åben, har du en bil der er længe om, eller slet ikke kan blive driftsvarm. Hvis den er fanget i lukket stilling, bliver motoren hurtigt, først varm, og derefter meget varm og til sidst for varm :) Hvis det pug skriver holder vand, kunne vi jo undvære køler, vandpumpe og thermostat.B)
Nå! bortset fra det, så hægter jeg mig lige på indlæget, da jeg døjer med nogle af de nævnte symptomer, dog uden nogen lamper der lyser
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)