Forfatter Emne: HJÆLP - sideairbag-lampe lyser konstant - HJÆLP  (Læst 3164 gange)

waxaron

  • Gæst
HJÆLP - sideairbag-lampe lyser konstant - HJÆLP
« Dato: 13. Februar 2015, 00:04 »
Jeg er rendt ind i et KÆMPE problem og har virkelig brug for hjælp. Jeg har en Peugeot 206 GTI fra 1999, der gået km. 165.000. Pludselig sidste år begyndte sideairbag-lampen at lyse periodisk. Det skete fra tid til anden at den begyndte at lyse og efter et stykke tid (5-10 min.) slukkede den så igen. Nu står jeg så i den uheldige situation at lampen lyser konstant. Det er KUN lampen for sideairbags, der lyser. Den almindelige lampe for airbags lyser IKKE.

Jeg har fået udlæst og nulstillet fejlen på org. Peugeot værksted. Der fik jeg at vide, at det var en almindelig fejl. De starter med at gennemgå samtlige stik under forsæderne for at se efter fejl på dem, men finder ingen. De tilslutter en eller anden maskine, der kan udlæse fejl fra bilen og efter de har nulstillet fejlkoden skulle det være ordnet og problemet skulle nu være løst. Jeg får ved samme lejlighed at vide at når sideairbaglampen lyser, så slår bilens sideairbags fra og ved evt uheld fungerer de ikke! Jeg kører fra værkstedet små kr. 400,- fattigere, men tænker at nu er den fejl ude af verden og jeg er glad for, at hvis jeg skulle få brug for mine sideairbags ved en ulykke, så virker de nu. Så kr. 400,- virker egentlig billigt nok med tanke på den sikkerhed, der ligger i det. Der går så et par timer så begynder sideairbaglampen dælme at lyse, så jeg kører direkte tilbage til Peugeots værkstedet og fortæller at lampen lyser igen. Nok engang udlæses og nulstilles fejlkoden og lampen slukker øjeblikkeligt - jeg får dog endnu en regning for arbejdet, denne gang dog "kun" på kr. 250 for de 3-5 min. det har taget. Jeg kører endnu engang derfra og gæt hvad der sker samme aften... Jep, lampen begynder at lyse konstant igen! Næste morgen på vej til arbejde kører jeg forbi værkstedet, denne gang mener de ikke længere, at de kan nøjes med at udlæse og nulstille fejlen. De vil i stedet gennemgå AL elektronik m.v. på bilen og jeg får beskeden, at jeg nok skal forvente en regning i omegnen af et par tusinde. Der må jeg erkende, at jeg ikke rigtig synes det er sjovt mere og vælger i stedet at køre fra værkstedet med uforrettet sag.
Nu står jeg så med en bil hvor sideairbag-lampen lyser og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Derfor skriver jeg dette indlæg, da jeg kender adskillige, der har fået virkelig kompetent rådgivning, vejledning, tips og tricks fra andre brugere af dette forum og jeg håber at være lige så heldig at der sidder en eller anden, der ved hvad jeg kan gøre i denne situation.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: HJÆLP - sideairbag-lampe lyser konstant - HJÆLP
« Svar #1 Dato: 13. Februar 2015, 00:24 »
der er ikke en lampe for side airbag, og side airbagen slår ikke fra, det er dem alle der er ofline.

det normale problem med airbag fejl, er de orange eller det brune stik (kan ikke lige huske vilket) under forsæderen, de skal lodes sammen uden stik og det skal selvfølgelig gøres uden strøm på bilen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: HJÆLP - sideairbag-lampe lyser konstant - HJÆLP
« Svar #2 Dato: 13. Februar 2015, 05:37 »
Hvis det er stikkene under forsædet er der en bette video her - godt nok en 406 menca samme årgang:

https://www.youtube.com/watch?v=EyCN-LF4I9A
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: HJÆLP - sideairbag-lampe lyser konstant - HJÆLP
« Svar #3 Dato: 13. Februar 2015, 08:55 »
Det er da, efter min mening, noget inkompetente folk på det værksted, hvis de TO gange bare nulstiller en fejl uden at undersøge det nærmere. Der er jo nok en årsag til, at lampen lyser. Det er sgu det samme som at pumpe luft i et punkteret dæk, og så sige til kunden "så, nu er den ikke flad mere".

Mit bud ville også være stikkene under sæderne. Men testeren vil sikkert også fortælle, hvilken kreds der er afbrudt.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt