Forfatter Emne: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft  (Læst 3465 gange)

bondo

  • Gæst
406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Dato: 15. November 2014, 15:43 »
Hej - håber I kan hjælpe;

Ujævn og dårlig trækkraft.
Nærmest OK over 4000rpm. Kunne passe med at 'puteren' ikke korrigerer tændingstidspunkt ift. (defekt?) bankesensor, over 4-4500 omdr.
Ved blødhatkørsel, mærker man nærmest ikke problemet (under 25-2800 omdr). Dvs man på intet tidspunkt kommer over dette omdr tal. Første gang du smutter over (og den er varm), taber den pusten omgående.

Kører perfekt når den er kold.


MAP - spændingsmåling .5 - 4.5v
TPS - ohmmåling, ingen 'huller'.
Temp måler OK ohm måling, har dog hørt den kan flimre.
Iflg OBD udlæsning er Bankesensoren defekt. Kan man måle på Bankesensoren?

Lambda værdi perfekt.
Nyt spjældhus.
Ny tomgangsmotor.

Motor og harness er vist Xantia, resten pug - tror jeg...

Hvilken hobby OBD udlæser bruger/anbefaler I.?

Venter i spænding. :)
« Senest Redigeret: 16. November 2014, 10:29 af bondo »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #1 Dato: 15. November 2014, 16:45 »
Hej
Til pug/citroen, anbefales altid pp2000/diagbox til at udlæse. Kan fåes på f.eks ebay til små penge.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #2 Dato: 15. November 2014, 16:53 »
bankesensoren den kan du ikke måle på
hvis du skriver hvor du er fra så er vi flere med tester der kan læse mere end "falske" koder og vi kan også lave parametermålinger
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

bondo

  • Gæst
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #3 Dato: 16. November 2014, 10:26 »
Citér
pug407aut skrev:
hvis du skriver hvor du er fra så er vi flere med tester der kan læse mere end "falske" koder og vi kan også lave parametermålinger


Jeg bor på Vestfyn, så Fyn, Sønderjylland og Midtjylland vil være at foretrække. :)

bondo

  • Gæst
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #4 Dato: 22. November 2014, 19:46 »
Nå - det var der alligevel ikke nogen der var så vilde med...

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #5 Dato: 23. November 2014, 14:24 »
Du må gerne komme forbi mig hvis der ikke er nogen nærmere.


Holt
24240191
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

bondo

  • Gæst
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #6 Dato: 23. November 2014, 19:02 »
Citér
Holt skrev:
Du må gerne komme forbi mig hvis der ikke er nogen nærmere.


Takker. :-) Jeg skifter lige bankesensoren først. Hvis den så stadig er smådum. kan det sagtens være jeg tager mod tilbudet.

bondo

  • Gæst
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #7 Dato: 25. Februar 2015, 10:56 »
Hmm... har tre (ledige) stik der passer på, og kan nå. :-/

Et sort stik med ledningsfarverne grøn + rød.
Et grønt vinkelstik med ledningsfarverne hvid + grøn.
Et gråt stik ledningsfarverne lys brun + gul/grøn.

Hvilket er det rigtige til bankesensoren.?

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #8 Dato: 25. Februar 2015, 16:52 »
Citér
bondo skrev:
Hmm... har tre (ledige) stik der passer på, og kan nå. :-/

Et sort stik med ledningsfarverne grøn + rød.
Et grønt vinkelstik med ledningsfarverne hvid + grøn.
Et gråt stik ledningsfarverne lys brun + gul/grøn.

Hvilket er det rigtige til bankesensoren.?


Muligvis det sorte stik. Har ledningerne i dette stik ikke nummer 134 og 135?

Er det den faceliftede version af 406'eren?
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

bondo

  • Gæst
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #9 Dato: 25. Februar 2015, 18:30 »
Citér
sgt skrev:

Muligvis det sorte stik.


Den har lige opført sig eksemplarisk (40 km) - lader til du har ret :-)

Citér
Har ledningerne i dette stik ikke nummer 134 og 135?


Puh - det har jeg ikke kigget efter....

Citér
Er det den faceliftede version af 406'eren?


Blanke øjne - så det er det vist.

Jubiii... en 406 der går ordentligt. :-)

bondo

  • Gæst
RE: 406 1,8, '00, st car, lfy - mgl trækkraft
« Svar #10 Dato: 26. Februar 2015, 14:50 »
Solved.! :D :D :D

Jeg vil lige følge op på denne tråd, og lidt om hvad jeg har lært af det.

Fra starten af vidste jeg at bankesensoren var defekt/ikke var monteret, men de fleste mente ikke det betød så meget, derfor arbejdede jeg videre ud fra det.

Da den som sagt mistede pusten når den blev varm, rettede jeg fokus på temperatur-giveren (den grønne føler på termostathuset). Fik tjekket at den havde cirka forventet modstand ved given temperatur - give or take. Det så fornuftigt ud, alligevel prøvede jeg at skifte den ud med en fast 330 ohms modstand (når  motoren var blevet varm). Så begyndte den at trække lidt bedre, og lidt mere jævnt fra 2500 til 4000 o/min. Det hjalp ikke meget, men dog nok til at konstatere giveren skulle skiftes. OK - ny temp-giver.

Tilbage var stadig 75% af problemet. Søger en del på nettet, og finder frem til at defekt bankesensor også kan give vigende og ujævn acceleration. Det kunne jeg i den grad genkende.!

http://www.fixya.com/support/r7995890-diagnose_engine_surges_stalls

Så efter at have monteret ny bankesensor, kører motoren som den skal. B)

Noget der undrer mig lidt (meget) er at professionelle mekanikere ikke kunne fortælle mig dette. Den har dog været på to værksteder for det. Ingen turde sige noget sikkert, og ingen vidste ud fra opførslen at det kunne være (især) bankesensoren. :(

Den ene ville dog starte med at skifte banke sensoren, ud fra ECU'ens besked. Roder man med dette selv, skal man ikke være så bange for at skifte sensorer - 3-4 sensorer koster ca det samme som en værkstedstime.... Og så er der vel gode chancer for at man har ramt rigtigt....