Forfatter Emne: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg  (Læst 3054 gange)

jaal

  • Gæst
1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Dato: 29. April 2016, 11:29 »
Hej
Nåede lige at få sat nyt bagtøj på den gamle Partner fra 2002, så begyndte motoren at te sig. Bilen har gået 320.000 Km og det har motoren nok også....

Den har stået stille nogle måneder.
 Det startede med at der ikke var noget trækkraft og speederen skal trædes en del mere mod gulvet for at den ikke går ud, når man skal sætte i gang.
Den lyder periodisk meget hård og hakkende i motorgang, og sommetider hele tiden.
Jeg har haft en lille utæthed ved udstødningsmanifolden , da jeg knækkede en bolt ved afmontering af udstødning.....
Nu er den begyndt at ose en del, og det er grå/hvid røg der lugter lidt af diesel.
Der er lidt sod i kølevandet og meget lidt olie gele, bruger umiddelbart ikke noget vand.
Olien ser "normal" sort ud.

Det er tid til at den skal have skiftet tandrem, olie, dieselfilter

Spørgsmålet er inden jeg ofrer 2-6000kr på reparation hvordan sikrer jeg mig det ikke bare er penge ud af vinduet? Og i den forbindelse er der nogen der kan henvise til en dygtig diesel mekaniker i Nordjylland?

Mine tanker er at jeg måske hellere skulle finde en ombytter motor da min motor sandsynligvis har brændt alle de gode billige kilometer af....


Havde jeg lureret det her inden der blevet skiftet bagtøj,bag bremser , forfjeder  så var den bare blevet skrottet;) Bilen er ellers i fin stand jeg håber bare på at den kan klarer 50-100000km mere (1-2år)

mvh

Jan

jaal

  • Gæst
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #1 Dato: 27. Juni 2016, 14:05 »
Tiden går og problemet er gået lidt i sig selv med at det er blevet varmere. Den ryger dog stadig ind i mellem specielt når det er kold. Få gange i lang tid men som regel går det væk i løbet af nogle min.

Jeg har prøvet og google lidt rundt og har fundet en del årsager: defekt Stempelringe, toppakning, dyser, ventiler....

Jeg tænker siden fejlen er periodisk og måske også koldt vejr relateret, så lyder det mest sandsynligt at det er noget med ventilerne, sandsynligvis en løfter der er defekt?
Den vil vel også kunne forklare at motoren får en hårdere lyd eller?

Nogen der har et bud?

Er det bare ud og flå ventil dæksel af og kig eller er det sværere end som så og detektere defekt løfter?

mvh

Jan

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #2 Dato: 27. Juni 2016, 20:34 »
Et gæt kunne være en dyse der "savler" lidt når motoren er stoppet..

Er "osen" til at leve med, så kør til bilen står af.

Min Partner gør det også (350.000 km) Gløderør er okay.. Den får så bare LIDT speeder efter koldstarten.. Så er den os hurtigt væk ;)

Den går som en drøm, bare den er varm ;)
« Senest Redigeret: 27. Juni 2016, 20:37 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

jaal

  • Gæst
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #3 Dato: 27. Juni 2016, 22:32 »
Tak for svar.

Ja 323.000 har den her rullet....
Ville en savlende dyse ikke give problemet ved alle starter?
Lige PT har jeg ikke set det i en uge.....for en måned siden troede jeg den var helt færdig da den bare blev ved med at ose en hel dag og var ved at sætte ud hele tiden hvis den ikke fik godt med speeder....

Nogen gange har jeg startet bilen også har den oset, stoppet den og startede igen også var den fin?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #4 Dato: 27. Juni 2016, 23:29 »
Har du evt haft en tester på den, det kunne jo være at der var en gemt fejlkode i den
Det kunne jo også være luft masse måleren (LMM) der måler forkert eller ikke måler, prøv evt at tage stikket af til den og se om det giver nogle ændringer
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

jaal

  • Gæst
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #5 Dato: 28. Juni 2016, 09:34 »
Købte en Lexia 3 af samme årsag men kan ikke rigtig få skidtet til at virke :@

Den melder ingen kontakt til ECU, vil lige prøve den på en kammerats bil og se om den overhovedet virker som den skal.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #6 Dato: 28. Juni 2016, 10:04 »
Citér
jaal skrev:
Købte en Lexia 3 af samme årsag men kan ikke rigtig få skidtet til at virke :@

Den melder ingen kontakt til ECU, vil lige prøve den på en kammerats bil og se om den overhovedet virker som den skal.


Jeg kan godt hjælpe dig.. Smid mig en besked/mail ;)

Præcis Partner og PP2000 er lidt lusket.. Normalt får man 3 typer Partner at vælge mellem når Diagbox/PP2000 startes.. Og billederne for valget stemmer slet ikke.. Prøv at vælge  en af de andre muligheder.

Vælges forkert model, så får du netop den manglende ECU kontakt fejl..

Problemet ligger i, at pp2000 skelner mellem "varevogn og personvogn" Din gamle 2002 Partner burde jo se ud som på billedet (fronten). Men det holder ikke i "byretten"

Jeg kan med bestemthed sige, at HVIS du efter valget kommer på Diagbox, så er der valgt forkert.. En Partner fra 2002 vil altid benytte PP2000 ;)
« Senest Redigeret: 30. Juni 2016, 23:39 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

jaal

  • Gæst
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #7 Dato: 30. Juni 2016, 22:01 »
Takker mikhan.

Det må jeg prøve i morgen:)

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: 1.9D WJY(DW8B) Hvid røg
« Svar #8 Dato: 30. Juni 2016, 23:45 »
Ellers kan den korrekte slås op via dit reg.nr eller sidste 8 cifre i stelnummeret.

Under Data vil model fremgå.. (jeg kan slå den op) ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online