Hej.
Omkring 1/4 skiftede jeg kobling jeg på min 307, benzin 1,6 - årgang 2002 (kørt ca. 275.000 km) - det tog nu ret lang tid for mig, og startede med at:
Tømme gearkassen for olie / løsne møtriker til begge kardanaksler / kun forenden blev løftet op og bukke sat forsvarlig under + forhjul fjernet / bolte til støddæmpere fjernet i begge sider / venstre kardanaksel afmonteret helt.
Væk med motorhjelmen ( så der er arbejdsplads) / selve motoren fikseret med en overfor anbragt talje / batteriet og luftfilteret afmonteret / starteren løsnet i alle bolte / gearkabler afproppet / gearkassen fikseret med stålwire-talje, så jeg senere kan nedsænke gearkasse og koblingshus til et rullebord placeret lige under nævnte.
Koblingens slavecylinder blev fikseret med et stykke 25 mm båndjern, som blev bøjet i 4cm - 15cm - 4cm, hvorefter slaven blev tapet dertil.
Det største problem var absolut at få højre kardanaksel ud af differentialet, idet denne aksel er ekstra lang, og derfor er ophængt i et lejehus i nederste bageste motorophæng.................... NB: Drøftede dette forhold med HOLT. Forsøgte første om jeg kunne trække gearkasse med koblingshus bagud (under vangen) men nej: Så blev nederste motorophæng løsnet fra blokken, hvorved ophængets "styr = 2 tappe" blev fri / løs på blokkken, således den lange kardanaksel kunne frigøres fra differentialet.
Så var jeg klar til montering af ny VALEO kobling.....................Det var udrykkerlejet, som var stået af / kunne ej skifte gear til sidst. Der blev samtidig sat ny glider i og ny simmerring i højre side af differentialehuset.
Koblingen købt hos PARTSRUNNER.de Frankfurt / pris Euro 108,- Det er nu blevet en hel anden bil at køre i = legende let gearskift også f.s.v. 2. gear.
Min tidligere bil var MAZDA 626 årgang 1989 med 1,8 benzinmotor. Bilen blev"ophugget" efter 470.000 km med samme kobling og motoren har ej været repr. Mener dagens udrykkerlejer måske ikke er af samme kvalitet, som tidligere.
Der er sikkert fif jeg allerede har glemt. Jeg ved ikke hvor meget plads, der er i dit motorrum med en 2,0 HDI motor, men jeg følte der var OK plads her / har tidligere prøvet at skifte kobling i Peu 106 diesel, og der ikke imponerende med plads + dieselfilteret skulle skrues af for at komme til en bolt i koblingshuset.
God arbejdslyst og v h: Niels