Forfatter Emne: 1,8 16V - Bell Add Rens 4  (Læst 3110 gange)

Speeque

  • Gæst
1,8 16V - Bell Add Rens 4
« Dato: 22. Marts 2015, 12:09 »
Jeg har investeret i en 406 1,8 16v fra 2001.

Det er en 1 ejers, ældre herre, som har velholdt bilen fint, men...

Motoren virker lidt træg i det og jeg tænkte derfor på at give den en serviec rens 4.
Jeg har også kørt en 1b+ i tanken og tanket op.

Jeg vil bare gerne være sikker på at jeg får sprøjtet skidtet ind det rigtige sted i "kredsløbet" så luftmassemåleren ikke tager skade.
Jeg har haft spændebåndet af efter luftfilterkassen, men jeg tvivler på det er det rigtige sted. Måske jeg skal fjerne mere plastik? :)

Nogen der kan/vil fortælle mig, hvad jeg skal afmontere for at det kommer til at foregå korrekt?

Jeg har vedhæftet billede af motorrummet og markeret spændebåndet hvor jeg åbnede op.

På forhånd tak :)
« Senest Redigeret: 22. Marts 2015, 12:10 af Speeque »

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 1,8 16V - Bell Add Rens 4
« Svar #1 Dato: 22. Marts 2015, 12:29 »
1.8 maskinen er forholdsvis sløv, prøv at give den lidt bøne på motorvej.
Kan du ikke tage det skjold af efter spændebåndet
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Speeque

  • Gæst
RE: 1,8 16V - Bell Add Rens 4
« Svar #2 Dato: 23. Marts 2015, 09:26 »
Jeg må prøve at tage et kig på det igen.
Første gang synes umiddelbart ikke jeg kunne finde nogle spændebånd/skruer eller lignende der holder fast.
Ville jo nødig vride for meget i skidtet så det gik i stykker :-|

Jeg var også ude at køre en længere tur i går hvor den fik noget at leve af og rusten kom af bremserne bagpå ved nogle opbremsninger, så so far so good :)

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,8 16V - Bell Add Rens 4
« Svar #3 Dato: 23. Marts 2015, 13:35 »
Ja, det er ikke den mest hidsige motor at lægge i en stor mellemklassebil, men den trækker nu fint og vores kunne sagtens have haft et sjette gear - kører uden problemer i femte gear ved 50 km/t...

Kommer man fra en TS6 er sagen nok anderledes ;-)
Bagbremserne er bilens svaghed - de har det med at gro fast, hvis gliderne ikke bliver motioneret grundigt. Overvej af afmontere klodserne og rens/smør gliderne, hvis der er modstand.
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,8 16V - Bell Add Rens 4
« Svar #4 Dato: 23. Marts 2015, 19:33 »
Du kan bare sprøjte det ind der hvor flexslangen er er sat på  på det spændebånd du har markeret   , ellers sidder der er et 12 mm hul på undersiden af toppen  der passer en 7mm spændebåndsskruetrækker i så den kan løsne spændebåndet      , den har ingen luftmassemåler

Speeque

  • Gæst
RE: 1,8 16V - Bell Add Rens 4
« Svar #5 Dato: 24. Marts 2015, 11:29 »
Hehe suuuper, det gør jeg da bare så.

Tak for info KHJ :)

Og tak til jer andre for tips ligeså :)

luniman

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,8 16V - Bell Add Rens 4
« Svar #6 Dato: 28. April 2015, 04:20 »
hvis du gerne vil have lidt tips til at puste "nyt" liv i motoren så kan jeg kun anbefale at gøre som jeg har gjort på min 306 1.8 16V og ikke nødvendigvis i den rækkefølge jeg nu skriver ;)

1. kør et stræk på min 3km i hvilket som helst gear du vil men med omdrejningstælleren på over 5000 i omdrejninger
2. bell add som du bruger ;)
3. det der gjorde underværker for mit brændstofsforbrug og gjorde at der skete lidt mere når jeg trykker på speederen var at skifte olie efter en omgang bell add i den gamle olie , jeg bruger valvoline 5/40 fra refako
4. efter bell add kurene så tank den gode benzin ca hver femte tankfuld
peugeot 306 roland garros

peugeot 306 1.8 xs