Forfatter Emne: Bagvisker har ’sat sig’  (Læst 4702 gange)

Spol

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Bagvisker har ’sat sig’
« Dato: 15. August 2015, 13:59 »
Bagviskeren på vores 407’er holdt pludselig op med at fungere.
Det viser sig, at det er lejet der går gennem ruden i bagklappen, der stort set har sat sig.
Man kan dreje viskeren hvis man åbner ruden og tager fat, men der skal bruges mange kræfter, og i hvert fald flere end motoren har.
Derfor 2 spørgsmål.
1* Viskeren skal af, men den sidder virkelig godt fast på akslen. Man skal nok nærmest have en aftrækker af en slags, for at få den af. Er der noget her der har erfaringer med at få sådan en bagvisker af, der virkelig sidder fast på akslen?
2* Med hensyn til lejet der går stramt, er der nogen der har nogle tips til hvordan man adskiller, eller udskifter det, og hvis det skal udskiftes, hvor man får fat i et?

Se evt. billeder af akslen med resten af visker armen på:
http://billedeupload.dk/images/NLDPt.jpg
http://billedeupload.dk/images/RePJC.jpg

Venlig hilsen
« Senest Redigeret: 15. August 2015, 14:00 af Spol »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bagvisker har ’sat sig’
« Svar #1 Dato: 15. August 2015, 15:56 »
Er det selve armen du ikke kan få af? Hvis det er så skal der nok en aftrækker til, ellers må du bare skære armen i stykker, indeni armen er der sikkert en messing bøsning, der er irret fuldstændig fast på akslen.
En ny arm koster ikke alverden.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bagvisker har ’sat sig’
« Svar #2 Dato: 15. August 2015, 16:22 »
Hej.

Emnet har flere gange været behandlet her i clubben, og jeg kan selvfølgelig ikke lige finde de / dem, men det er nu heller ikke det letteste i denne verden at søge noget her.

Medlem Holt har tidligere oplagt en super repr.beskrivelse  med billeder (vistnok en 307er).

Prøv evt. at Google med: problemer med bagrudevisker Peugeot

fremkommer forskellige muligheder / behandlinger, og måske kan du så komme videre med din repr.

God arbejdslyst..!

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Bagvisker har ’sat sig’
« Svar #3 Dato: 15. August 2015, 18:02 »
Jeg har ganske rigtig lavet et indlæg om problemet for længe siden, jeg har en hjemmelavet aftrækker der kan klare det, men da du allerede har skåret armen af, kunne du med forsigtighed og en vinkelsliber nærme dig akslen indtil bøsningen revner og går løs.
Du er også meget velkommen til at komme forbi og låne værktøjet.
Bilen jeg beskrev er ganske rigtig en 307, her kunne gearet adskilles med en række torx skruer, og akslen bankes ud, slibes ren og monteres med rigelig fedt, det har nu virket i over 3 år.
Det oprindelige indlæg kan læses her:
http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=6981&pid=26223#post_26223


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Bagvisker har ’sat sig’
« Svar #4 Dato: 15. August 2015, 18:09 »
Citér
Ole S skrev:
Er det selve armen du ikke kan få af? Hvis det er så skal der nok en aftrækker til, ellers må du bare skære armen i stykker, indeni armen er der sikkert en messing bøsning, der er irret fuldstændig fast på akslen.
En ny arm koster ikke alverden.

Til en viskerarm bag på 407eren der skal der ikke bruges en aftrækker, under normale omstændigheder.

Men når det ser ud som det gør på billedet, så er det byt til nyt i de fleste tilfælde, axlen og beslaget nr 3 på billedet
« Senest Redigeret: 15. August 2015, 18:26 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
« Senest Redigeret: 15. August 2015, 18:27 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Spol

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bagvisker har ’sat sig’
« Svar #6 Dato: 15. August 2015, 19:57 »
Nu visker den igen :) Tak for svarene og linket til den 'eksploderede' tegning.
Løsningen blev at jeg to min Dremel med en lille skæreskive på.
Først skar jeg et par slidser i plasten, så kunne den brækkes af med en skruetrækker, så skar jeg en slidse i metalbøsningen, som jeg kunne få skruetrækkeren ind i og brække den fra hinanden.
Der er ikke meget plads, så der skal en rolig hånd til, så man ikke rammer andet, når man arbejder med skæreskiven.
Nu kunne jeg med en papegøjetang holde om den riflede ende af akslen og vrikke den fra side til side, medens jeg pressede den ind, så akslen kom ud på indersiden af glaslågen. Akslen var korroderet på midten så den blev omhyggeligt pudset med pudsenylon.
Bøsningen i lågen, blev renset så godt det var muligt. Nu kunne akslen dreje frit.
Den kom lige ud en gang mere og fik en gang kobberfedt og så i igen.
Den lille gummimanchet der sider øverst og skal forhindre vand i at komme ind, var ikke så fleksibel mere, så den fik en gang fedt indvendig, af den type der også bruges til bremsekaliber. Jeg gav 199,- for en ny visker arm, som blev sat på, og så virkede det igen :)