Forfatter Emne: Peu 307 - problemer med uvirksom gaspedal  (Læst 3330 gange)

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Peu 307 - problemer med uvirksom gaspedal
« Dato: 22. August 2015, 20:44 »
Hej ............... hjælp søges.

For ca. 3 dage siden ville jeg lige rette lidt på rattets hældning og længde, og det var samtidigt med jeg ventede på, at en større lastbil skulle køre ind til en ejendom foran mig.

Da jeg så vil køre videre - reagerer speederen ikke, og bilen kan kun "vise og køre i tomgang" hvilket er mellem 850 - 900 omdr.  Pedalen reagerede ikke. og multiskærmen viste / blinkede med:  Anti Pollution Fault...........Jeg var knust.....!

Læste på nettet, at så kunne det måske være gaspedalens elektronik.  Fik i dag udlæst fejl af en tidl. citroen-mek., og hans PP2000 viste:  Fejl P0221 og fejl P0226, der siger følgende:  
Permanent fejl - signal fra speederpedalens sensor har uoverensstemmelse mellem signal 1 og 2.
næste fejltekst:  Permanent fejl på signal fra speederpedalens sensors bane 2 forbindelse.

Da jeg kom hjem lånte jeg naboens Peu 307 fra  2005 og fik lov til at bytte pedaler, hvilket så viste samme fejl på min bil, men min pedal virkede fint på naboens bil.  Der blev byttet tilbage og den umiddelbare konklusionen må vel være, at en af de 4 ledninger til og fra gaspedalen må have taget skade, da jeg finjusterede rattet.

Har så godt som muligt kontrolleret de ledninger som var / er placeret tæt på den bevægelige ratstamme, men kan  ej se noget unormalt.   De 4 ledninger, som er forbundet til gaspedalen - hvilken af disse er / kan være bane 2 forbindelsen jfr. ovenfor ? ? ?
Har endnu ikke nået at checke sikringerne - for der må vel komme strøm et eller andet sted fra.

NB:  Kunne ikke benytte lillemors vogn til pedalbytteriet, da  det er en årgang 2001, som har kabeltræk, hvilket er sat i forbindelse med en sensor forrest i motorrummet.

Alle indspark / gode forslag / henvisning m,.v. modtages med stor tak.

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peu 307 - problemer med uvirksom gaspedal
« Svar #1 Dato: 23. August 2015, 10:04 »
Jeg tror, som du selv er inde på, at det er ledningerne du skal tjekke. Kan du ikke vrikke med dem imens bilen kører, for at se om det kan give forbindelse, og dermed gas.

Jeg tror ikke der er en speciel sikring til det der elektronik, men kig alle igennem.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Peu 307 - problemer med uvirksom gaspedal
« Svar #2 Dato: 23. August 2015, 14:55 »
Som vi aftalte over telefon har jeg nu fundet frem til hvilke 4 ledninger der er fra gaspedalen til motorstyringen, alle 4 ledninger går til det midterste brune stik på motorstyringen (den brune farve kan først ses når stikket er taget af)
Det drejer sig om A1, B1, K1 og A2.
På bilen jeg målte var ledningen til A1 hvid med brun streg B1 grøn med brun streg K1 rød med brun streg og A2 beige med brun streg, men som jeg fortalte dig, er det på en model med gaspotmeteret siddende i motorrummet som på din kones bil, men indgangene på motorstyringen er de samme.
Numre og tal står på stikket og kan ses hvis man har et skarpt syn eller en god lup.
ud over at måle om der er gennemgang i ledningerne, kunne du også måle om en af ledningerne har forbindelse til stel.
en tynd synål eller en kraftig knappenål er god til at sætte i stikbenet for at måle.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Afslutning
« Svar #3 Dato: 24. August 2015, 20:18 »
Hej - tak til Ole S og Holt.

Sikringerne var OK, og så skrev Holt sms om, at han nu havde analyseret de 4 ledninger, som er på Holts donerbil i Hejnsvig.  Jeg løftede røret, og forelagde plan om at checke spjældhuset ved hjælp af lillemors spjældhus. Udmåling af ledninger er slet ikke min stærke side (heller).

Forespurgt til om sp.huset  så  skulle kodes med PP2000 - var det klare svar: NEJ, men du skal nok initialisere speederen / sp. huset på følgende måde:

Tilslut tænding (uden at røre pedalerne) skal vare mindst 10 sek. /  derefter træder du speederen i bund i mindst 3 sek. / sluttelig ventes 20 sek. med slukket tænding, hvorefter bilen startes og så checkes om det nu virker.

Det virkede første gang på begge biler - så byttet tilbage og initialiseret igen (4 gange i alt).  Jeg må nok indrømme,  at jeg  er ganske duperet over sådan en paratviden, hvor man (her Holt) bare ryster guldkornene ud af ærmet.

Da jeg startede bilen her i formiddags - var teksten Anti Pollution Fault forsvundet fra multifunktionsskærmen, ligesom motorbloksymbolet også var forduftet, og har i eftermiddag været ved Vesterhavet og retur (130 km). og alt var / er nu "som i gamle dage = sidste uge". hvor bilen igen bare kører ubeskriveligt godt.

Jeg har valgt ikke at spekulere på, hvorfor og hvordan denne oplevelse kunne opstå, og jeg er især glad for at bilen ikke blev kontrolleret på et "dygtigt værksted" / forstå mig ret.... !

Tak og vh:  Niels

NB:  Har lovet Holt en flaske ildvand - næste gang vi kommer forbi Hejnsvig området.
« Senest Redigeret: 25. August 2015, 07:14 af nibka - 307 »
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Peu 307 - problemer med uvirksom gaspedal
« Svar #4 Dato: 25. August 2015, 06:27 »
Citér
nibka - 307 skrev:
Tilslut tænding (uden at røre pedalerne) skal vare mindst 10 sek. /  derefter træder du speederen i bund i mindst 3 sek. / sluttelig ventes 20 sek. MED SLUKKET TÆNDING - hvorefter bilen startes og så checkes om det nu virker.


Den tilføjede del er ret væsentlig.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: U P S.......!
« Svar #5 Dato: 25. August 2015, 07:24 »
Hej.
Ja det er rigtigt / sorry...!  Mine notater var ude i garagen / "værkstedet"
for
som du sagde i søndags:  Dette skal gøres, for at speederens bund- og topstilling kan blive registreret.

TAK - har nu rettet det i indlægget.

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000