Forfatter Emne: 208 benzin bruger meget olie og derved fejl på katalysator  (Læst 5777 gange)

Mettem

  • Gæst
Hej
Måske nogle kan hjælpe mig. Har tidligere skrevet et indlæg da min Peugeot 208 fra april 2013 kørt 53.000 km meldte fejl på katalysator og ellers kørte som normalt. De sagde den kunne skiftes eller køre med det hvis jeg kunne leve med at lampen lyste. Så længe den ikke kørte unormalt. Jeg fik derfor ikke skiftet katalysator.
Har i forår/sommer fået fyldt olie på uden at tænke over det. De to værksteder jeg har besøgt i forbindelse med katalysator fejlen har ikke spurgt ind til noget.
For to uger siden slukkede lampen pludselig som om katalysator var god igen.
For to dage siden måttenjeg fylde olie på igen og så sagde en kollega at det sikkert er pga olieforbruget at katalysator ikke kan følge med. Og rigtig nok begyndte lampen at lyse dagen efter vi havde fyldt olie på.

Jeg har fyldt 5-30 på ligesom værkstedet og den drypper ikke olie.

Nogen der har et tip om hvorfor den bruger så meget olie for det er jo det der er problemet og ikke katalysatoren. ??
Please. Håber I kan hjælpe.
« Senest Redigeret: 17. Oktober 2015, 22:11 af Mettem »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 benzin bruger meget olie og derved fejl på katalysator
« Svar #1 Dato: 17. Oktober 2015, 22:19 »
Du skriver "meget olie", hvad betyder det?
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Mettem

  • Gæst
RE: 208 benzin bruger meget olie og derved fejl på katalysator
« Svar #2 Dato: 17. Oktober 2015, 22:37 »
Ca. 3  liter i løbet af de seneste tre mdr. Kører nok 2000 km Per mdr

At skulle fylde olie på har jeg ikke noget problem med. Men den melder jo fejl på katalysator i den periode den har brugt meget olie.
Så tænker ikke det vil hjælpe at skifte katalysator. En ny vil vel også melde fejl så længe olieforbruget forbliver højt eller ?
Har ikke forstand så tænker bare sådan logisk i nit hoved :o

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 benzin bruger meget olie og derved fejl på katalysator
« Svar #3 Dato: 18. Oktober 2015, 11:13 »
Jeg har tidligere spurgt hvordan de er kommet frem til den er dårlig  , har du fået lavet en 4gas måling ?   og den lampe der lyser er ikke en katalysatorlampe  den har ikke egen overvågning  , antipolution er heller ikke nødvendigvis lig med defekt kat    så hvordan kommer i frem til det  ?  og olien skal være en  0/30 og ikke  5/30

Mettem

  • Gæst
RE: 208 benzin bruger meget olie og derved fejl på katalysator
« Svar #4 Dato: 18. Oktober 2015, 12:05 »
Den var været ved automester og Peugeot. Begge steder har den meldt fejl på katalysator. Jeg har ikke fået lavet den test du taler om. Tror du det belyse problemet ?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 benzin bruger meget olie og derved fejl på katalysator
« Svar #5 Dato: 19. Oktober 2015, 22:51 »
Ja du får  4 målinger   , lambda tallet som skal ligge mellem  0,97 - 1,02  og en CO %   0 - 0,2    hvis den overholder det er den ok og vil kunne synes med den