Forfatter Emne: Tændingsproblemer i 306'er  (Læst 4899 gange)

koebben

  • Gæst
Tændingsproblemer i 306'er
« Dato: 07. November 2015, 09:14 »
Min 306 1.4 fra 1997 vil ikke starte. Indtil i går kørte den ellers fuldstændig uproblematisk. Motorlampen i instrumentbrættet lyser (Problemer med indsprøjtning eller tænding iflg. instruktionsbog).

Der er strøm på, starteren kører rundt, og jeg kan hører benzinpumpen brumme når jeg drejer nøglen. Jeg har forsøgt mig med benzinstarter i luftfilter og karburator, men uden effekt.

Jeg tænker umiddelbart, at der er noget der gør, at der ikke kommer gnist. Hvad tror I? Kan det være en løs forbindelse et særligt sted?

Hjælp - jeg skal bruge bilen hele weekenden! :|

jonas olsen

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #1 Dato: 07. November 2015, 17:24 »
Hej

Har næsten lige haft et lignede problem i min 106er 1.4 KDX, der var det krumtapsføleren! Du kan evt. Prøve at udmåle den.

Den kan købes i tHansen, hvis du skal bruge den i weekenden.

Mvh Jonas Olsen

koebben

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #2 Dato: 07. November 2015, 19:00 »
Er det det, der hedder en trykføler hos Thansen?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #3 Dato: 07. November 2015, 22:54 »
det er en ØD giver  men thansen kalder den en omdrejningssensor  så det er den du skal kigge efter  

koebben

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #4 Dato: 07. November 2015, 23:37 »
Citér
KHJ skrev:
det er en ØD giver  men thansen kalder den en omdrejningssensor  så det er den du skal kigge efter  


Okay, det vil jeg kigge efter i morgen. Men holder en omdrejningssensor ikke blot øje med omdrejningerne? Spiller det ifht. om motoren starter?

jonas olsen

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #5 Dato: 08. November 2015, 04:22 »
Det er den der fortæller din motorstyring hvor motoren står, så den kan time indsprøjtning og tænding. Hvis sensor'en er færdig, vil motorstyringen ikke frigive brændstofdysen eller tændspolen!

koebben

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #6 Dato: 08. November 2015, 09:06 »
Citér
jonas olsen skrev:
Det er den der fortæller din motorstyring hvor motoren står, så den kan time indsprøjtning og tænding. Hvis sensor'en er færdig, vil motorstyringen ikke frigive brændstofdysen eller tændspolen!


Hos Thansen har de både noget, der hedder en krumptapsføler, og en omdrejningssensor. De ser vidt forskellige ud. Sensoren er sådan set et kabel http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?regnr=AJ60557&tid=3743&refloc=1®nrrecid=11076687&group=1900&refloc=3#Omdrejningsensor
mens føleren ikke er det http://www.thansen.dk/bil/autoreservedele/n360195032/?regnr=AJ60557&tid=3743&refloc=1®nrrecid=11076687&group=1100&refloc=3#Krumtapsføler

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #7 Dato: 08. November 2015, 19:12 »
Du kan se hvordan din ser ud  , jeg er sikker på det er den med ledningen  og hvis du bruger dit regnr  kommer de vel ikke frem begge 2 som passer  

koebben

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #8 Dato: 08. November 2015, 19:17 »
Citér
KHJ skrev:
Du kan se hvordan din ser ud  , jeg er sikker på det er den med ledningen  og hvis du bruger dit regnr  kommer de vel ikke frem begge 2 som passer  


Jo, under "Eldele"  findes omdrejningssensoren, og under "Motor"  findes krumtapsføleren. Derfor er jeg forvirret. Det ligner to helt forskellige produkter.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #9 Dato: 08. November 2015, 23:06 »
Ja men der er kun en af dem der passer  og det er den der er magen til den der sidder på  og jeg er sikker på det er den de kalder for krumtapsføler

koebben

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #10 Dato: 08. November 2015, 23:08 »
Citér
KHJ skrev:
Ja men der er kun en af dem der passer  og det er den der er magen til den der sidder på  og jeg er sikker på det er den de kalder for krumtapsføler


Okay, det snævrer jo feltet en anelse ind. Jeg prøver at lokaliserer hvor den sidder i morgen, og får så bestilt en, så jeg kan prøve den mulighed af også!

koebben

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #11 Dato: 09. November 2015, 07:54 »
Den kan jeg så ikke finde. Kan nogle hjælpe mig med at lokalisere den?

jonas olsen

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #12 Dato: 09. November 2015, 08:18 »
Den skulle meget gerne sidde mellem motor og gearkasse når du kigge på motoren forfra. Stikforbindelsen ligger sikkert hen over gearkassen sammen med stikkene til lambdasonden.

Originalnummeret på føleren: "1920.Z3"

koebben

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #13 Dato: 09. November 2015, 08:35 »
Citér
jonas olsen skrev:
Den skulle meget gerne sidde mellem motor og gearkasse når du kigge på motoren forfra. Stikforbindelsen ligger sikkert hen over gearkassen sammen med stikkene til lambdasonden.

Originalnummeret på føleren: "1920.Z3"


Tak. Jeg kigger efter! Har du erfaringer med, om den kan skiftes hjemme, uden lift eller andre hjælpemidler? :)

jonas olsen

  • Gæst
RE: Tændingsproblemer i 306'er
« Svar #14 Dato: 09. November 2015, 10:41 »
Det kan den. jeg afmonterede køleblæseren på min 106er for at få plads nok. Men det er sikkert mere plads i en 306er, ellers skal du kun bruge en umbraconøgle/top.