Forfatter Emne: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål  (Læst 2862 gange)

martinbangsoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Dato: 08. November 2015, 19:29 »
Jeg har i dag købt mig en 306 HDi stationcar fra 1999 med 290.000 på klokken efter at have købt katten i sækken med en anden bil.

Jeg fik bilen til en god pris, så jeg accepterede nogle skavanker, som jeg håber ikke er meget alvorlige. Jeg lister dem op her, i håb om at jeg er havnet i det rigtige underforum.

1) Bagklappen låser ikke, når jeg låser bilen med centrallåsen. Er det mon elektrisk, eller der der en kendt fejl med noget mekanik, jeg skal undersøge?

2) Kabelskoene, som sidder fast i dør-kontakterne er faldet af. Jeg skruede kontakten ud, og så kunne jeg se, at der kun var ledning/kabelsko på den ene af de to metal-tapper, og den der sad fast, faldt af, da jeg hev kontakten ud (var vist lidt for ivrig). Hvordan får jeg fat på de ledninger, så jeg kan montere dem igen?

3) Elruderne virker ikke. Eller, det gjorde de kortvarigt efter jeg havde afmonteret det stik, der går fra karossen og til døren. Det skulle være et kendt problem ved 306'eren har jeg ladet mit fortælle. Hvad er tricket til at få det til at virke igen? Kan man få et reparationskit?

4) Der er et lille overtryk i motoren, som bevirker, at der presses lidt olie ud af olie ud af oliepåfyldningsdækslet. Det skulle være en ånde-slange, som skal renses. Kan det være rigtigt?

Bilen kører rigtig godt, god acceleration og lyder helt sund. Ingen røg fra udstødning osv.

Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh. Martin
« Senest Redigeret: 08. November 2015, 19:30 af martinbangsoe »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #1 Dato: 08. November 2015, 22:55 »
1  Det kan være servomotoren  eller ledningsbrud  tjek om der kommer strøm ved låsning

2  der skal kun være en ledning på prøv og fisk den ud med et stykke ståltråd der er bukket

3  ledningerne der går fra stolpe til dør er knækket inde i gummimuffen

4  ja tjek slangen fra ventildækslet til luftfilteroverdel  om den er stoppet af slam  

martinbangsoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #2 Dato: 10. November 2015, 12:32 »
Tak for svaret, nu har jeg lidt at gå efter!

martinbangsoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #3 Dato: 15. November 2015, 11:57 »
Jeg tjekkede den slange, som er markeret med rødt på billedet. Det er den, vi taler om, ikke? Den var ikke stoppet til, men drev af olie indvendigt. Som du kan se, sveder motoren også ved oliedækslet og omkring der hvor slangen forbindes. Den bruger ikke olie som sådan; efter 400 km har oliestanden i hvert fald ikke ændret sig, og den ryger heller ikke fra udstødningen.


AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #4 Dato: 15. November 2015, 17:53 »
Jeg har en topdækselpakning hvis du beslutter dig for at skifte den på et tidspunkt ;-)
Peugeot 207 RC

martinbangsoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #5 Dato: 15. November 2015, 18:12 »
Jeg er helt ny i dieselmotorer - og Peogeot, for den sags skyld, så undskyld hvis jeg spørger dumt:

Siger du, at oliespildet på billedet skyldes en defekt topdækselpakning? Og er det den rigtige åndeslange, jeg har haft af?

Og vi er enige om, at topDÆKSELpakning er noget andet end toppakningen mellem topstykke og motorblok, ikk?

Hvis du mener oliespildet skyldes dækselpakningen, så kan det da godt være, at jeg er interesseret i den du har liggende :)

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #6 Dato: 16. November 2015, 08:09 »
Det er lidt svært at se om det er fra dækslet eller noget andet når det hele er sovset ind, så en rens og så se hvor det kommer fra. Topdækslet er det sorte plast dæksel og som du skriver ikke toppakning som sidder mellem top og blok.
Peugeot 207 RC

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #7 Dato: 16. November 2015, 10:06 »
Umiddelbart kunne det godt ligne at dit fåfyldnings-dæksel ikke slutter helt tæt.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 306 HDi 2.0 stationcar el/motor spørgsmål
« Svar #8 Dato: 16. November 2015, 11:23 »
Og påfyldnings dækslet sider skævt, da oliekanden skal stå lige på motoren
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L