Forfatter Emne: Turbo, banjobolt og olieskift  (Læst 2392 gange)

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Turbo, banjobolt og olieskift
« Dato: 29. November 2015, 18:16 »
Hej Peugeot Club Danmark

Jeg er den glade ejer af en 1.6 HDI fra '10. Bilen købte jeg for snart 3 uger siden og den kører bare godt :)

Udover at den snart skal have nye bremser og har nogle små kosmetiske fejl er den ret fin.
Jeg har ligesom de fleste andre HDI ejere haft øje på de mange diskussioner vedr. bundkar, olieslam og turbofejl.

Her er spørgsmålet: Bilen har NÆSTEN fuld servicebog. Den er nysynet men sidste servicetjek er ikke blevet dokumenteret. Computeren har registreret service men der mangler stempel og kvitt.
Min bekymring er, at den med 220k km muligvis har kørt siden sidste service i '14 uden olieskift osv.

Olien SKAL skiftes, men nu hvor jeg alligevel er igang - skal jeg skifte banjobolt, turboolie rør og bundkar / få den modificeret?
Hvad er jeres vurdering?

På forhånd tak!

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Turbo, banjobolt og olieskift
« Svar #1 Dato: 29. November 2015, 20:31 »
Tag og gør det, evt skift oliesi også... Bundkaret skal bare modificeres, ingen grund til at give 1000 for et nyt :)
Mener også at huske at der er en tommelfingerregel der siger at turboen skal skiftes eller renoveres ved 250-300.000km. Har oplevet ofte at det er der de skrider i svinget, skete også på min egen 1,6hdi...

Men lad være at gå så meget op i hvad folk skriver om den motor, overhold du blot intervallerne eller skift olien hver 10000 så er der intet st bekymre sig om :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Turbo, banjobolt og olieskift
« Svar #2 Dato: 30. November 2015, 10:56 »
Jeg har selv en 1.6 HDi fra 2010 gemt i en 207 SW, som jeg købte for en 3 måneder siden, og også er super glad for.
Jeg undersøgte også turbo og bundkar problemerne, og mener at bundkar er udbedret og man ikke skal gøre sig nogen bekymringer om turboen.

Selvfølgelig skal man stadig følge service, da det ellers stadig kan give problemer.
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Turbo, banjobolt og olieskift
« Svar #3 Dato: 30. November 2015, 23:35 »
Jeg siger tak for jeres råd.
   - Har læst flere steder at man kan bruge Bell Add til rens i forbindelse med olieskift. Har nogle erfaringer med det?

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Turbo, banjobolt og olieskift
« Svar #4 Dato: 01. December 2015, 18:49 »
Jeg er rimelig overbevist om det var det der gjorde min gamle motor utæt så den forurenede for meget og dermed for dårlig komp.. Jeg skiftede motoren men bruger det godt nok stadig :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Turbo, banjobolt og olieskift
« Svar #5 Dato: 01. December 2015, 22:24 »
Har ingen erfaring, men jeg ville IKKE begynde at bruge div hokus pokus rensemidler i en motor der har gået over 200.000, medmindre der var et alvorligt problem, som evt kunne løses med rens osv.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002