Forfatter Emne: 307 SW´er tørner længe for at starte (2.0 HDI 110 - 2003)  (Læst 2074 gange)

rich_aa

  • Gæst
Hej alle sammen. :)

Jeg har en ældre 307´er med 333.000 km. på bagen.

Motoren kører upåklageligt, når først den er kommet i gang.

Desværre har den rigtig svært ved at starte. Den skal tørnes ca. 20-30 sek. inden den starter. Tiden for hvor længe den skal tørne afhænger af hvor koldt det er udenfor. Når først motoren har været i gang, starter den uden problemer, så længe den er varm (eller trykket i brændstofsystemet ikke er faldet??) Jeg har nemlig bemærket at den drypper lidt med dieselolie i fra højre side i motorrummet. Jeg tror det stammer fra brændstofpumpen, men er ikke sikker.

Jeg har fået skiftet gløderørene og temperaturføleren og releæet trækker og sender spænding til gløderørene, så det er ikke dem der er årsagen til problemet.

Jeg har en mistanke om at det kan være noget med brænstoftilførslen. Jeg har skiftet brændstoffiltret og luftfiltret for ca. 3 mdr. siden og det var ligesom det hjalp, men der var temperartuen heller ikke så lav som nu. Ved nogen af Jer om man skal lufte systemet ud efterfølgende og om der evt. kan sidde en luftlomme som giver problemerne?

Jeg håber I har en masse gode bud på hvad årsagen kan være. jeg glæder mig til at høre Jeres bud.

Med venlig hilsen

En ellers normalt glad Peugeot ejer.
« Senest Redigeret: 06. Januar 2016, 08:41 af rich_aa »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 SW´er tørner længe for at starte (2.0 HDI 110 - 2003)
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2016, 16:09 »
Hej
Jamen har du ikke selv svaret, utæt med diesel olie, Tror du skal få styr på det, inden du begynde at kigge efter flere fejl.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

FGL

  • Gæst
RE: 307 SW´er tørner længe for at starte (2.0 HDI 110 - 2003)
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2016, 18:52 »
Hej
Jeg har en Puck 406 HDI 2,0 107 hk. fra 2003, den havde samme problem. Det startede egentligt med at shunt-ventilen i enden af højtrykspumpen drillede (ville ikke slukke bilen med det samme man drejede nøglen). Jeg skiftede den, og den kunne opbygge tryk igen og ligeledes lukke for dieselolien. Hvad så resultere i et utæt topstykke på højtrykspumpen, her efter fik den samme problem som du beskriver, kunne ikke starte andet end bilen var varm.
Men som Ole skriver ville jeg helt sikker kigge efter en utæthed i diesel-systemet.

Frederik
« Senest Redigeret: 06. Januar 2016, 19:08 af FGL »

rich_aa

  • Gæst
RE: 307 SW´er tørner længe for at starte (2.0 HDI 110 - 2003)
« Svar #3 Dato: 08. Januar 2016, 13:33 »
Jeg har været på udkik efter utætheder i brændstofsystemet som i anbefaler. Jeg kan se at tilbageløbsventilen er utæt på den ene indsprøjtningsventil. Efter at have googlet lidt, ser det ud til at netop en sådan utæthed kan forårsage startproblemer. Dette skulle efter sigende være fordi trykket til dyserne bliver ført tilbage til tanken, og højtrykspumpen har svært ved at opbygge dette tryk igen, når moteren tørnes med omkring 800 omdr/min.
 Det ser umiddelbart ud til at man kan skifte o-ringen for at den bliver tæt. Men kender nogen af jer dimensionen/målene på denne o-ring?

Peugeot 407 sw

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 SW´er tørner længe for at starte (2.0 HDI 110 - 2003)
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2016, 11:19 »
hei,, er ny bruker her,, er norsk men bor i DK,, håper det går bra :-))

kjøpte en 407 her sist år,, så har haft noen problemer,, skiftet abs sensor bak,, turboen røk,, dem skiftet turboen og fjernet ett filter til et rør som gir turboen oije,, dem mente jeg burde skifte bunnpannen også,, den ble ikke skiftet... display i dachbord ble skiftet da den efter 5-10 min ble helt mørk..

men nå har jeg problemer med å starte når motor er kold,, jeg skiftet gløde rør,, 2 av dem var deffekt.. skiftet gløderør rele,, men det hjalp ikke...  symbol i instumentpanelet som skal lyse når jeg slår på tenningen,, den lyser ikke.. der er spenning inn på gløderørs rele på pinne 4 og 5 (12volt) men rele slår ikke inn,, testet med ett annet rele hvor jeg tvangs innkoblet releet,, slik at 1,2,6,7 på rele får spenning og forsyner gløderørene,, fårstår det slik at det er pinne 3 og 8 på rele som får rele til å koble inn...

men,, så har jeg lest lidt,, er også rele styrt nav en temp. føler???  hvor ligger denne???

hvis den gir feil verdi til rele,, så kobler det måske ikke inn???

noen som har litt kunnskap om dette??