Forfatter Emne: Speedometerudfald 206  (Læst 1479 gange)

Morten NS

  • Gæst
Speedometerudfald 206
« Dato: 19. Februar 2016, 19:44 »
Hej.
Jeg har et lille problem med min 206 1,4 HDI eco fra 2002.
Speedometer falder nogle gange ud, altså nålen falder til 0 km, og der kommer et lille ryk ligesom om bilen kører lidt mere ubesværet. Kører jeg videre med over 2000 omd bipper den og airbag lampen lyser. Dette kan så afhjælpes, hvis jeg stopper og tager tændingen af et par minutter.
Jeg har googlet lidt ud fundet ud af, at det er en rimelig kendt fejl. Nogle gange er det fejl i selve speedometer, andre gange er det selve speedometer sensoren, som skulle sidde på gearkassen. Sensoren har varenummer 616070. Jeg har nu fået fat i sådan er drev, men jeg kan ikke finde, hvor det sidder på motor/gearkassen på min 206.
Er der nogen der kan guide mig, evt et billede ?
På forhånd tak.
Mvh
Morten

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Speedometerudfald 206
« Svar #1 Dato: 21. Februar 2016, 23:17 »
Det er ikke sikkert den har hastighedssensor  , de nyere tager hastigheden fra hjulsensorene til ABS
men du skal kigge der hvor h drivaksel sidder i gearkassen  der sidder et hvidt stik med 3 ledninger  hvis du ikke kan finde det der har den ikke nogen

Når Airbag lyser er det fordi den mister info om hastigheden  den bruger også hastigheden  så jeg tror ikke det er instrument fejl   , har du lagt mærke til når nålen falder om den stadig tæller på triptælleren
hvis den ikke gør er instrumenterne ok

Morten NS

  • Gæst
RE: Speedometerudfald 206
« Svar #2 Dato: 22. Februar 2016, 00:08 »
Når nålen falder, så tæller triptælleren heller ikke.
Jeg må lige prøve at kigge under bilen imorgen. Jeg har vist kun koncentreret mig om venstre side, så højre side får lige et nærmere tjek.
Takker.

Morten NS

  • Gæst
RE: Speedometerudfald 206
« Svar #3 Dato: 24. Februar 2016, 19:29 »
Så har jeg fundet sensoren, og fået skiftet den. Den var lidt tricky at finde. Ca midt i, lidt ovenover udstødningsrøret tæt mod brandvæggen. Siden skiftet har der ikke været nogle udfald, so job's done. 183,60 incl forsendelse.
Takker for hjælpen.