Forfatter Emne: El system ustabilt, manglende blæser  (Læst 3970 gange)

Steven307

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
El system ustabilt, manglende blæser
« Dato: 07. Januar 2016, 23:28 »
Hej
Er der nogen der har oplevet og kender årsagen til forskellige dysfunktioner i el-systemet? På min drejer det sig om svigtende el-ruder, bagrudevisker, der stopper vilkårligt sted, autopilot der holder op med at virke i perioder, samt sætter ud under kørsel, sædevarme helt uden funktion, samt nyeste problem:
Kabineblæser fungerer ikke. Sikringer tjekket, strøm målt på kontakten i instrumentpanel.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #1 Dato: 09. Januar 2016, 12:23 »
måske  , men ved du hvilken bil der er tale om  , det vil være lidt lettere  

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #2 Dato: 09. Januar 2016, 14:53 »
Hvis vi går ud fra at det er en 307, det kunne dit brugernavn antyde, og vi også antager den er uden aut. klimaanlæg, så sidder der en formodstand til blæseren placeret i luftrøret til varmeapparatet, de har en kedelig tendens til at forkulle i stikket, faktisk så meget at man kan købe et repsæt med formodstand, stik og 20-30 cm ledning.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1311.R1.TR11.TRC1.A0.H1.Xpeugeot+307+he.TRS0&_nkw=peugeot+307+heater+resistor&_sacat=0

Man finder modstanden ved at stille varmeapparatet på recirkulation (husk tænding), så kan man få hånden op i røret ved siden af handskerummet, og dreje modstanden 1/4 omdr. mod uret.


Holt
« Senest Redigeret: 09. Januar 2016, 14:59 af Holt »
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Steven307

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #3 Dato: 09. Januar 2016, 19:52 »
Hej Holt
tak for svaret og ja det er en 307 fra 2004, som jeg glemte at skrive. Og vedr blæserproblemet. Den er med aircondition og jeg ved ikke om det ændrer noget?
Skal der skilles noget ad ved nævnte indgreb?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #4 Dato: 09. Januar 2016, 22:33 »
Jeg mener du kan lave det uden at fjerne noget, men det er hurtig set, bare husk at sætte den på recirkulation inden tændingen slukkes, det værste ved operationen er den forbistrede arbejdsstilling, det er egentlig nemmere at fjerne passagersædet, så du kan ligge nogenlunde udstrakt.
Jeg har for øvrigt et stykke ledningsnet og en regulator liggende fra en ophugget bil.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Steven307

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #5 Dato: 25. Januar 2016, 19:43 »
Nu blev der så fundet frem til nævnte modstand ved at pille diverse plastskjold af ind mod blæsermotor og handskerum. Modstanden blev forsøgsvis taget ud af fatningen og sat ind igen, hvorefter blæseren virkede igen. Om dette fortsætter er selvfølgelig ikke givet, men nu ved jeg, hvor fejlen kan stamme fra.
Tak for hjælpen.

Vh. Steven

Steven307

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Vedr blæser igen igen
« Svar #6 Dato: 20. Februar 2016, 22:28 »
Så er føromtalte blæser stået af igen. Og da jeg formoder det er den også omtalte formodstand der skal skiftes vil jeg spørge Holt om du evt ligger inde med det reparationssæt endnu? eller om nogen evt ved, hvad et sådant sæt koster?
Det skal siges, at for at kunne komme til at afmontere modstanden, måtte jeg med megen besvær også afmontere hanskerum og omkringsiddende plastskjold.

Vh Steven307

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #7 Dato: 21. Februar 2016, 23:23 »
Modstanden fjernes inde fra hullet når blæseren er afmonteret  det tager max 10 minutter  ,  men er stikket brændt og der er dårlig forbindelse i den ene kabelsko  brænder modstanden inden for kort tid igen    , du kan få et reprations ledningsnet  hvor der sidder et fuldmonteret stik på  og så samler du bare de 5 ledninger  med  rørsamlere

Steven307

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Blæser fixet - igen.
« Svar #8 Dato: 24. Februar 2016, 14:33 »
Tak for svaret KHJ.
Jeg rensede kontaktfladerne på stikket, klemte dem sammen for bedre kontakt og sprøjtede kontaktspray på.
Det var nu ikke nødvendigt at tage blæseren ud, hvilket ser ud til en endnu større adskillelse, end afmonteringen af handskerum m.m.

Skyldes "afbrændingen" af stikket dårlig kontakt? I øvrigt bliver modstanden MEGET varm, når den er i funktion.

Vh Steven307

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #9 Dato: 24. Februar 2016, 19:07 »
Modstanden bliver varm er normalt  , men når alt er samlet køles den lidt af blæseren   og dårlig forbindelse bliver varmt  og forbindelsen i kabelsko bliver  dårligere  så det er sådan en ond cirkel hvor forbindelsen bliver så dårlig at der ikke er gennemgang mere   ,   blæsermotoren skal bare drejes til venstre og tages ud  det tager samme tid som af afmontere dæmperen til handskerum  og klappen

Steven307

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: El system ustabilt, manglende blæser
« Svar #10 Dato: 24. Februar 2016, 21:31 »
Ok, tak for svaret :)