Forfatter Emne: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere  (Læst 4028 gange)

SkovHugger

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Sdr. Felding
Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Dato: 14. December 2015, 11:35 »
306 HDi 2.0 stationcar 1999 med 295K på klokken.

Baggrund som kan springes over.

Har ikke haft bil de sidste 20 år og har klaret mig fremragende uden.
Jeg arvede for nyligt min mors gamle dieselhakker. I en rum tid overvejede jeg om jeg skulle tage imod den. Motoren lyder sund, den ser flot ud i lakken (altid stået i garage) og efter at haver rådført mig med en kollega som mente at vide netop denne motor var en af de mest solide og driftsikre og nemt ville kunne køre ½ mil. kilometer uden nævneværdige problemer, valgte jeg at tage imod den.
Første udgift 8 K for at få den gennem syn hvilket nok tangerer bilens totalværdi, så det bliver et "gør-det-selv" projekt fremover. Første skridt var at melde mig ind i Peugeot Club Danmark og at bestille en Haynes Reperationshåndbog ved THansen, som burde arrivere i morgen.  

Død kabineblæser
Forleden aften da jeg kørte hjem fra arbejde var der nogle mislyde fra blæseren, men den fungerede fint på alle hastigheder hele vejen hjem.
Da jeg skulle på job dagen efter var den STENDØD.
Er det et kendt problem - jeg formoder at det er lejerne i blæseren som er gået og blæseren skal udskiftes.

Enorme mængder fugt i kabinen
Bilen er ubrugelig på denne årstid uden kabineblæser, hvilket jeg erfarede i går morges.
Samtlige ruder var iset til indvendigt, dørene i passagersiden var frosset til og vinduerne kunne ikke rulles ned.
Og så opdagede jeg ved samme lejlighed, at bagrudevarmeren ikke virkede.

Fugten har jeg tænkt at fjerne med en elektrisk varmeblæser kørende på fuld skrue med vinduerne på klem.

Bagrude varmeren er vel en sikring og/eller knækket ledning mellem bagsmæk og karossen?

På forhånd tak for hjælp
« Senest Redigeret: 14. December 2015, 11:54 af SkovHugger »
Peugeot 306 2,0 HDi st.car, 1999
491.000 km på klokken
Teknisk i samme stand som da den trillede af samlebåndet for 25 år siden nede i Frankrig

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #1 Dato: 14. December 2015, 23:02 »
Vedr. blæseren, prøv lige at tjekke sikringen. Mislyde kan jo også skyldes et fremmedlegeme i blæseren, f.eks et blad eller lign.

Vedr. fugt du skal finde ud af hvor vandet kommer ind, og ha det fikset, ellers er det spildt arbejde at begynde at tørre den ud, den blir våd igen på no time. Jeg ved ikke hvor 306erens svagheder ligger med hensyn til dette, men det kan være andre ved??
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #2 Dato: 15. December 2015, 01:18 »
Bare nogle forslag:
1) Der er en på Gul og Gratis der sælger brugte blæsere til næsten alle biler, vil prøve at finde et link.
2) Hvis bilen er forsynet med et pollenfilter der er blokeret, så er den rigtig god til at holde på fugten.
3) Hvis dit varmesystem står fast på recirkulation cirkulerer den bare fugten (Samme koncept som et stoppet pollenfilter)
4) Hvis ikke der er tydelige steder du kan se vand trække ind, kunne det måske være membranen bag dørbeklædningen der er læk. Ses tit hvis der er lavet noget med dørmekanikken,låse, rudetræk, højtalere etc. På min er membranen af noget flamingoagtigt materiale der ikke er særligt holdbart. Man kan lave en ny af et stykke byggeplast, og det skal selvfølgelig laves så det holder tæt.
5) Hvis din antenne sidder i taget over bakspejlet, er det også en mulighed. På en 406 af samme alder kan man chekke det ved at vippe loftslampen ned.

PS! Forslagene er skrevet uden jeg aner en skid om model 306 :):)

Her var linket. Det jeg linker til er godt nok en til 206, men kig hans annoncer der er mange, eller skriv til ham om han har en der passer:

http://www.guloggratis.dk/biler/reservedele/andet/annonce/30364291-peugeot-206-aarg-00
« Senest Redigeret: 15. December 2015, 01:48 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

SkovHugger

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Sdr. Felding
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #3 Dato: 15. December 2015, 17:29 »
Tusind tak for alle de fine råd og forslag.

Jeg fulgte "Guppys" link, og købte en brugt kabineblæser for den formidable sum af kr.250.

Det tog mindre end 10 minutter efter opringningen og lidt MobilPay, så modtog jeg et billede på sms hvor den var klar til afsendelse.

Nu må jeg se om jeg kan få den monteret i weekenden, imellem afskovningen af et passende juletræ og afhentning af en velvoksen fed øko frilandsand ude på en gård.

Mange tak for hjælpen og jeg vil helt sikkert vende tilbage for at suge af jeres viden og erfaring.
Peugeot 306 2,0 HDi st.car, 1999
491.000 km på klokken
Teknisk i samme stand som da den trillede af samlebåndet for 25 år siden nede i Frankrig

SkovHugger

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Sdr. Felding
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #4 Dato: 10. Januar 2016, 12:51 »
Så fik jeg med en hel del forsinkelse monteret den nyindkøbte kabineblæser.

Total nedtur.
kabineblæseren er nøjagtigt lige så Stendød som den gamle.
Alle sikringer er intakte.

Nogle forslag til hvad der kan være galt?
Peugeot 306 2,0 HDi st.car, 1999
491.000 km på klokken
Teknisk i samme stand som da den trillede af samlebåndet for 25 år siden nede i Frankrig

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #5 Dato: 10. Januar 2016, 18:25 »
Du må nok i gang med et ledningsdiagram og fejlfinde lidt så du ikke bare skifter dele på må og få.
Peugeot 207 RC

SkovHugger

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Sdr. Felding
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #6 Dato: 10. Januar 2016, 20:54 »
Næste forsøg bliver at kabineventilator-modstanden skal skiftes eller måske repareres.

https://www.youtube.com/watch?v=pin8GwGd1tQ

Ca. ved 10:00 klipper han en fejlbehæftet modstand af og skruer en ny på.
« Senest Redigeret: 10. Januar 2016, 20:56 af SkovHugger »
Peugeot 306 2,0 HDi st.car, 1999
491.000 km på klokken
Teknisk i samme stand som da den trillede af samlebåndet for 25 år siden nede i Frankrig

Dejbjaerg

  • Gæst
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #7 Dato: 11. Januar 2016, 11:56 »
Mht fugt, så tjek i bunden af døren. Er bilen fra efter 1997, kan der dryppe vand ned på højttaleren og løbe ind i bilen. Ellers kan den være utæt ved antennen, som Guppy skriver. Det kan også være den bare ikke har været brugt i noget tid ;)


SkovHugger

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Sdr. Felding
RE: Kabineblæser i 306'er gad ikke at leve mere
« Svar #8 Dato: 12. Januar 2016, 14:38 »
Bingo.

Så er der varme og ventilation i den modne dame igen.

Mislydene - formodentlig lejer eller ubalance i blæseren havde brændt blæserrelæet.

Her ses den lille bandit, et arbejdsrelæ 12v 25A som blev udskiftet med et 12v 30A (kunne ikke finde andet)
« Senest Redigeret: 12. Januar 2016, 14:40 af SkovHugger »
Peugeot 306 2,0 HDi st.car, 1999
491.000 km på klokken
Teknisk i samme stand som da den trillede af samlebåndet for 25 år siden nede i Frankrig