Forfatter Emne: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.  (Læst 2474 gange)

Peter G Denmark

  • Gæst
Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Dato: 16. Februar 2016, 16:11 »
Hej.

Har et kæmpe problem. Min Peugeot Partner 2.0 HDI fra 2004 går ud på tilfældige tidspunkter. Den hoster ikke først, men stopper bare, lige som hvis man havde slukket for tændingen.
Når man prøver at starte den igen, går motoren igang, men standser igen efter 3 sekunder. Efter at have stået en dags tid, kan den starte igen, og måske køre nogle dage uden problemer.

Trak den til et peugeot værksted, der aflæste den, men der var INGEN fejlkoder.

Han tjekkede om den fik diesel, om trykket var ok, men bilen fejler intet mekanisk. Han var sikker på at problemet er elektrisk.

Han trak den til et andet peugeot værksted, hvor de heller ikke fandt nogen fejlkoder. Deres idé var så at begynde at skifte elektronikken fra en ende af. Det drejer sig så om BSI (sikringsboksen i kabinen), BSM (sikringsboksen i motorrummet), ECU og wireloomet. Det ville kommet til at koste en FORMUE, og mere end bilen er værd.

Så er der nogen af jer der har oplevet, og løst et tilsvarende problem?

Jeg tror personligt det er noget i sikringsboksen i motorrummet, da hornet driller lidt og blæseren i kabinen gik ikke igang sammen med tændingen da bilen gik ud, men drejede kun rundt, når man aktiverede startmotoren. Begge disse ting har en sikring der sidder i BSMen (boksen i motorrummet), så jeg tror måske der er en simpel løs forbindelse i den, men jeg er ikke dygtig nok til at lave den slags selv.

Så alle input ville være velkomne, da jeg er desperat.

Valentin1987

  • Gæst
RE: Evt tænding
« Svar #1 Dato: 16. Februar 2016, 16:35 »
Har du fået testet om tændingslåsen/bundstykket kke er slidt så den måske kobler tændingen fra.  ???
« Senest Redigeret: 16. Februar 2016, 16:36 af Valentin1987 »

Peter G Denmark

  • Gæst
RE: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Svar #2 Dato: 16. Februar 2016, 17:24 »
Ja - desværre var jeg lige ved at sige. Det, og startspærre, var det første der blev tjekket.

thomas 307 airvan

  • Gæst
RE: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Svar #3 Dato: 16. Februar 2016, 20:22 »
jeg vil tjekke egr ventilen hvis der sidder sod i den  så den ikke lukker helt. periodisk så går den i stå når den køre tomgang og den sætter ikke fejlkoder

Peter G Denmark

  • Gæst
RE: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Svar #4 Dato: 16. Februar 2016, 21:55 »
Hmm - jeg tjekker, men problemet er, at bilen går i stå mens den kører. Sidst kørte jeg 80 kmt på landevej, da den satte ud.

FGL

  • Gæst
RE: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Svar #5 Dato: 19. Februar 2016, 07:33 »
Hej

Hvornår siger du den går i stå? Har en 406 2,0 HDI der gik i stå under høj akselration, men er det sådan et problem. (fik også motorlampe på min fejl)
Så kunne det nemlig godt være en utæt shont-ventil mener jeg man staver det, som sider ind i enden af højtrykspumpen. (desuden sider der et micro filter i enden af den her ventil som kan stoppe til.. meget svært at se hullerne i)
Min ventil lukkede brændstoftrykket forbi til retur, måske fordi den var chippet og kørte for højt i trykket, men ikke sikker. Dette resultere i at bilen gik ud, men jeg kunne dog ikke starte igen før efter lidt tid... :-(

Mvh Frederik

Peter G Denmark

  • Gæst
RE: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Svar #6 Dato: 19. Februar 2016, 09:52 »
Hej Frederik.

Det er ikke nødvendigvis under acceleration. Det kan være imens jeg triller stille og roligt derud af. Og den kan ikke starte igen med det samme. Det er netop det der er så spooky.
Der er som sagt ingen fejlkoder.

Men igår kørte jeg en tur, og pludselig begyndte ladelampen at lyse. Jeg kørte hjem, men da jeg slukkede bilen, og tændte den igen, holdt ladelampen op med at lyse. Jeg gik ud og målte på spændingen, der kun var på 11,5 volt imens bilen var igan, så den ladede altså ikke. <
Jeg er ikke bilkyndig, så beklager de manglende biltermer, men der går et lille kabel ud fra generatoren, som jeg går ud fra kommer fra et relæ, der giver en lille spænding, der trigger generatoren til at give strøm. Jeg skrabede lidt af isoleringen af den ledning, og forbandt den kortvarigt direkte til pluspolen på batteriet, og bilen begyndte straks at lade igen.

Så lige nu er tanken, at da hvis bilens ladelampe ikke nødvendigvis lyser, selvom bilen ikke lader, så kan det simpelthen være der er for lidt spænding under kørsel, til at diverse styringssystemer kan fungere.
Mit problem er så nu HVORFOR den ikke sender spænding igennem den lille ledning til generatoren. Er det et lille brist på et kabel, og i så faldt hvor. Det kan jo være i selv motorrummet, et sted imellem BSI, BSM, tændingen og ECUen, så at skulle gennemtjekke alle de kabler er LANGT over mine evner.

Men lige nu er tanken at se om jeg kan skaffe et komplet wire loom, og så få det monteret, for de franske kabler er så sølle, så det ikke nødvendigvis kan ses uden på kablet, om der er en dårlig forbindelse.

Men kan der være det. Kan manglende ladning få bilen til at gå ud?

FGL

  • Gæst
RE: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Svar #7 Dato: 22. Februar 2016, 09:25 »
Hej Peter..

Vil mene at manglende ladning kan få bilen til at gå ud. I vores 406 er brændstofpumpen i tanken trykket af el.. Så hvis den falder ud må bilen absolut gå ud.
Jeg har ikke meget erfaring med bilerne, da jeg blot er mekaniker og fik vores nice 406'er...
Men jeg synes du skal lede efter brugernavne Ole S eller KHJ (KHJ virker til at have meget styr på Peugeot), for at se om de ikke har et svar.

Mvh. Frederik

Peter G Denmark

  • Gæst
RE: Peugeot Partner 2.0 HDI går ud.
« Svar #8 Dato: 22. Februar 2016, 15:44 »
Hej Frederik.

Det lyder sgu faktisk betryggende. For hvis dieselpumpen er elektrisk, så gik det enorm god mening a efter bilen går ud, at når man så prøver at starte den igen, så hoster den igang i 3-4 sekunder før den går ud første gang, men herefter kan det slet ikke noget.

Nåh - men da bilen ikke fik feltspænding til genertoren, så klippede jeg kablet over, kørte en ledning fra pluspolen på batteriet, ind i kabinen til en kontakt, og så ud til kablet der går ind i generatoren, Så et voltmeter i cigaretstykket. Så kan jeg manuelt give ganeratoren feltspænding med kontakten og så slukke den igen, da jeg ikke aner om generatorer på peugeot er lavet til at få kontinuerlig spænding (so en volvo) eller den skal slåes fra.

Det mest underlige var. at da jeg klippede signalkablet, og startede bilen, så ladede den med 14,4 volt med det samme, hvilken denne generator slet ikke burde kunne.
Nu lader bilen så med 14,4 volt, og skulle spændingen forsvinde, så kan jeg så manuelt give den via min kontakt. Synes 14,4 volt er i overkanten, da batteriet ikke er specielt afladet, men har endnu ikke kørt en lang tur, så måske falder det hen af vejen.