Forfatter Emne: Renoveret topstykket  (Læst 4255 gange)

yass

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Renoveret topstykket
« Dato: 04. Marts 2016, 03:31 »
Hej Forum,
Håber der en here som har tid til at hjælpe mig:(.
Jeg har en 307 sw fra 2002, som kørte knap 200.000 km. I det sidste 2 år har min bil brugt enorme mængde af kølevæske. Haft bilen hos Citroen værksted i 2014 som anbefalet at skifte topstykke, men ham mekanikken der mente at det ikke kan betale sig da bilen er for gammelt.
Så har jeg bare kørt med bilen indtil bile kunne ikke mere.
I december 2015  haft min bil hos en lokal mekaniker, som har forslog at renovere topstykke, og gør af med mit problem til en pris på 8000 kr. Det gik jeg med til.
20 dage efter jeg  fået bilen tilbage, begyndte den med at sode olie fra knasterne af topstykke sidder. Bilen går også ujævnt i tomgang( bilen aldrig haft den problem før)
Har fået bilen igen tilbage til mekanikken, som siger at der mangler kompression på cylinder 1. OG det kommer til at koste mig 6500 kr til af reparer den. Kan det here være rigtigt at jeg skal betale igen??  Er han en snyder?
venlig hjælpe mig, er hele stresset over situationen:o:o:@
« Senest Redigeret: 04. Marts 2016, 04:57 af yass »

FGL

  • Gæst
RE: Renoveret topstykket
« Svar #1 Dato: 04. Marts 2016, 07:58 »
Hej
Nu  er jeg ikke helt med på hvad din mekaniker har haft gang i...
men som jeg ser det har du ret til at han udbedre det da han har renoveret topstykket.

Men det sod du skriver om, hvor kommer det ud?
Hvis topstykket er skævt kan den have skudt toppakningen i stykker.. og ja så har din mekaniker sovet i timen...
Motorblok ud-måles og topstykke skal planslibes, nyt slibesæt. Topstykke trykprøves, for evt. læk imellem de forskellige kamre... Ventiler efterses mm.

Men forstår ikke kørte bilen inden han fik den på værksted?
Kørte den normalt hvis man ser bort fra vandforbruget?

Mvh. Frederik
« Senest Redigeret: 04. Marts 2016, 08:03 af FGL »

yass

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #2 Dato: 04. Marts 2016, 12:17 »
Tak for svaret. :)
Bilen kørte da han fik den, men har haft svært med at starte i december. Den har også hakket noget gang når man stater den om mogern,blev det meget værre  sidste december,hvor jeg besluttede at lave den, .Bilen har kørte fint før det. Jeg har været på bil ferie i Østrig i slutning af august.uden problemer.
Oilen siver fra topstykket, der hvor  pakninge sidder.
Har talt i idag med ham efter dit svare, og han siger at han vil gerne lave topstykket om,så den ikke sive oile ud. Men jeg skal stadig betale for at lave bilen, så den ikke ryster i tømmegang og den ikke køre på 3 cylinder :@. Han mener at det er 2 ting for sig. Bilen kører nu på 3 cylinder.
Jeg beklager hvis jeg ikke forklare mig  godt, min mekaniske  ordsprog er  ikke så stærkt.
Tager man cylinder  ud for at skift topstykke?
Mvh,Yass
« Senest Redigeret: 04. Marts 2016, 16:06 af yass »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #3 Dato: 04. Marts 2016, 16:48 »
Toppen sidder ovenpå cylinder.

Der skal IKKE sive olie ud ved pakning imellem toptykke og cylinder, gør der det, skal han lave hans arbejde om.

At det ikke er komp. på cyl 1, kan der være mange grunde til. Hvad mener han er grunden til manglende komp?? Er der omkring cyl 1 den er utæt.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

FGL

  • Gæst
RE: Renoveret topstykket
« Svar #4 Dato: 05. Marts 2016, 06:47 »
Som Ole S skriver

Hvis det er omkring cylinder 1 olien kommer, så er toppakningen højest sandsynlig defekt og det kan koste den manglende kompression!
Men jeg holder stadig på at hvis bilen ikke har fejlet noget inden han fik bilen, har han påført fejlen ved ikke at lave hans arbejde godt nok!
Den kan os have defekte ventiler på cylinder 1, som gør at den sender kompressionen ud igen... Kører Friløb!
Nej man tager ikke normalt cylinder ud for at renovere topstykket. Men manglende rengøring fra mekanikerens siden kan os skyldes revet stempel, cylinder væge.. men det er næsten ikke til at se uden at toppen er afmonteret...

Det er en Benzin motor ikke?

Jeg ved ikke meget om FDM, men gad vide om de eventuelt kunne hjælpe med en vurdering af hans arbejde, og en konstatering af hvad det skyldes den ujævne motorgang.

mvh. Frederik

FGL

  • Gæst
RE: Renoveret topstykket
« Svar #5 Dato: 05. Marts 2016, 06:55 »
Det er ikke et utæt ventildækselpakning du mener?

Mvh Frederik

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #6 Dato: 05. Marts 2016, 08:39 »
Det tænkte jeg også frederik.
yass er du sikker på at det er under toppen den er utæt, og ikke ved ventildækslet. Prøv lige at skyde et billede.
Uanset lyder det ikke til at mekanikeren har været helt skarp. Er man det mindste i tvivl skiftes ventildækselpakning også, når den er skilt ad, den koster ikke mange basseører.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

yass

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #7 Dato: 05. Marts 2016, 11:26 »
Hej igen :)

Mekanikken var sikkert på efter et kompression test at ventildækselpakningen på cylinder 1 er utæt og det er med flydendepakning det laves.  

Han vil have 6500 kr. til at lave den! kan det være rigtigt at skal koste så meget?
 
Han vil stadig lave topstykket så olien stopper med sivning, men andet skal jeg betale for :|.

Jeg ved engang om jeg tør at give ham min bil igen. Især efter jeres svare :|

Bilen er benzin, 1,6. 2002 Kørt knap 190.300 km. Vi stadig glad for den.

yass

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #8 Dato: 05. Marts 2016, 11:30 »
Håber at billederne kan bruges.

yass

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #9 Dato: 05. Marts 2016, 11:39 »
Billede 2

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #10 Dato: 05. Marts 2016, 16:27 »
Det er svært at se hvor olien kommer fra, men mit bud vil være ventildæksel pakning.
Synes sagen er lidt svært, umiddelbart skulle den mekaniker have lov at lave det lort om, som han har lavet. På den anden side, hvis han ikke engang kan finde ud af at få en ventildæksel pakning tæt, sådan en fik sgu ikke lov at skrue i min bil.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

FGL

  • Gæst
RE: Renoveret topstykket
« Svar #11 Dato: 06. Marts 2016, 06:45 »
Synes os det er svært at se, men den er meget sølet til nede ved blokken på andet billede..
Jeg har ikke noget imod flydende pakning... men alt med måde, sådan paknings rester kan have katastrofale følger i en motor.. :o
Men alt i alt holder jeg med Ole synes ikke din mekanikker er pengene værd. Tror ikke kompression fejler andet end at mekanikeren ikke har lavet hans arbejde ordenligt. :-)
Men det er svært at sige noget om, hvem der har skylden når man ikke har set eller hørt motoren...
og for 6500 ville du kunne få en komplet motor ved ophug, der har kørt mindre sikkert med et halv års garanti.. men den skal så skiftes jo... :|

Mvh. Frederik
« Senest Redigeret: 06. Marts 2016, 06:57 af FGL »

yass

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #12 Dato: 06. Marts 2016, 07:44 »
Tak til jer allesamen :)
Jeg besluttet mig at køre bilen på mandag til en anden mekkanik og se hvad han vil sige om det here.
Det arver meget at jeg skulle af med så meget penge for sådan halvvejs arbejde, men der næste ikke noget at gøre. :|

MVH, Yass

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #13 Dato: 06. Marts 2016, 07:57 »
I din situation bør du måske overveje et kontingent af fdm - det er småpenge i din situation og du får adgang til juridisk bistand.

406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Renoveret topstykket
« Svar #14 Dato: 06. Marts 2016, 10:32 »
Jeg synes det er en skide god idé Yass.

Var det mig ville jeg spilde med fuldstændig åbne kort ift det nye værksted. Forklar dem nøje situationen, du føler du er blevet lidt røvrendt, men du gerne vil have en second opinion. Og at du gerne vil betale for at få undersøgt din bil ordentligt, så du kan træffe det valg der er det rigtige.
 Vil du tage den lidt længere ud, kan du oplyse ham der har lavet den, hvad du har i sinde at gøre, og forklare at du ikke har tillid til ham mere, og grunden er bla, at efter HAN har samlet motoren er den utæt, og at den "mangler" en cylinder.
Når du har fået den undersøgt og fået et økonomisk overslag, kan du jo overveje om du vil have en jurist ind over.

Citér
yass skrev:
Tak til jer allesamen :)
Jeg besluttet mig at køre bilen på mandag til en anden mekkanik og se hvad han vil sige om det here.
Det arver meget at jeg skulle af med så meget penge for sådan halvvejs arbejde, men der næste ikke noget at gøre. :|

MVH, Yass
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002