Forfatter Emne: 9hz timing, hvordan?  (Læst 4240 gange)

Oleurban75

  • Gæst
9hz timing, hvordan?
« Dato: 13. Marts 2016, 16:01 »
Hej

Jeg har lige fået en ny motor til min Peugeot 5008, den er desværre leveret uden tandrem på, kan nogen fortælle mig, hvordan man timer den? Har set timings huller i tand hjul, men de kan jo stå en halv omgang forkert.
Hjælp😀

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #1 Dato: 13. Marts 2016, 23:35 »
Nej det kan den ikke uden tandrem  , hullet i knast og krumtap passer kun et sted og det er der hvor hullerne er  

Oleurban75

  • Gæst
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #2 Dato: 14. Marts 2016, 07:16 »
Hej
Det vil sige, at du bare sætter knast aksel og krumtap i rigtig position og så på med tandrem?

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #3 Dato: 14. Marts 2016, 14:53 »
lige præcis ;)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #4 Dato: 14. Marts 2016, 18:53 »
du skal lige have en dorn i højtrykspumpen også  hvis der er hul i hjul og tilsvarende i pumpen  

martin306xsi

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #5 Dato: 15. Marts 2016, 00:24 »
Citér
KHJ skrev:
du skal lige have en dorn i højtrykspumpen også  hvis der er hul i hjul og tilsvarende i pumpen  


Hvorfor skal du det? Det er jo bare en pumpe der laver et tryk til alle 4 dyser?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #6 Dato: 15. Marts 2016, 19:26 »
Citér
martin306xsi skrev:
Citér
KHJ skrev:
du skal lige have en dorn i højtrykspumpen også  hvis der er hul i hjul og tilsvarende i pumpen  


Hvorfor skal du det? Det er jo bare en pumpe der laver et tryk til alle 4 dyser?


ja jeg ved godt hvad formålet med højtrykspumpen er  , men det er for  balancen i motoren  ,  jeg kan ikke se herfra om det er en pumpe der er synkron eller asynkron   så for ikke at gå ud i den helt store dialog med en der heller ikke ved det  .... så er det bare hvis der er hul så sæt en dorn i det skader jo ikke noget uanset
« Senest Redigeret: 15. Marts 2016, 19:30 af KHJ »

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #7 Dato: 15. Marts 2016, 21:21 »
Jeg mener (uden at ville hænges op på det) at årsagen til at højtrykspumpen skal stå korrekt er spm KHJ skriver at den er balanceret,.. Balanceret til at give "slaget" samme tid som motoren så det hele køre mere glat, også det der skulle gøre at tandremmen kan køre op til 240000 km...

Ikke skrevet på den mest dybdegående måde men gætter på i kan følge mig :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

martin306xsi

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #8 Dato: 15. Marts 2016, 23:53 »
Jamen det giver da ret god mening hvad i begge skriver :) Jeg spørg bare fordi jeg ikke var klar over det og har faktisk tit undret mig over at der ofte er hul til dorn uden pumpen behøves at låses, så der blev jeg lidt klogere ;)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #9 Dato: 16. Marts 2016, 06:07 »
Bare husk at tandrem interval selv på baggrund på perfekt timing ikke nødvendigvis holder 240000 km, det kommer også an på kørestil.. Mener intervallerne og kørestilen er opgivet i servicebogen 😏
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Oleurban75

  • Gæst
RE: Update
« Svar #10 Dato: 22. Marts 2016, 23:51 »
Hej
fik timet motor og fik det hele sat sammen og motor kom i bil.

vi fik bilen startet og vi var glade...... Lige til motor var blevet lun, så melder den lavt olietryk i tomgang... Total træls. Det er en helt ny blok, med ny olie pumpe osv. Har i nogen ideer til en løsning?

Mvh ole

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #11 Dato: 23. Marts 2016, 22:14 »
nu skriver du ny blok  ,  er det en fabriksny motor eller blok   eller noget renoveret   ,  var der bundkar på  ? og er sugerøret  med oliesien ny eller flyttet over fra gammel motor  eller sad den på  

Oleurban75

  • Gæst
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #12 Dato: 23. Marts 2016, 23:13 »
Hej Khj

Det er en fabriks ny motor fra Holland, købt gennem motorlageret i København. Den kom med bundkar og olie pumpe, ventiler mm monteret. Jeg har bare flyttet alt externe over. Rimelig træls.

Valentin1987

  • Gæst
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #13 Dato: 26. Marts 2016, 10:27 »
Er der fysik ikke noget olietryk eller kan det være olietrykskontakten?????

Så på med en gammeldags olietryksmåler.

Oleurban75

  • Gæst
RE: 9hz timing, hvordan?
« Svar #14 Dato: 26. Marts 2016, 10:42 »
Olie tryks kontakt er skiftet, så det er ikke den, det er lidt svært at komme ind og måle tryk, da du skal have front og partikel filter af, før du kan komme ind til tryk kontakten.

Har du nogen ide om ladefejl, jeg har postet under el?

Pft