Forfatter Emne: Katalysator fejl  (Læst 2939 gange)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Katalysator fejl
« Dato: 18. April 2016, 10:00 »
Hej

Øv øv min ellers så trofaste Pug kom med en fejl idag, katalysator og derefter kan den knapt slæbe sig selv. Fejlen er forsvundet igen, men den går virkelig dårlig og humper afsted.

Skal jeg have en tester på, og er der i så fald en i nærheden af Ålborg der kan/vil hjælpe med at udlæse fejl.
Tænkte om jeg skulle smide noget fuel rens i benzinen, eller er det bare at smide penge ud af vinduet. Vognen har kørt 232.000.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Katalysator fejl
« Svar #1 Dato: 18. April 2016, 12:31 »
Er der nogen der kan af/bekræfte, om det kan være skadeligt for motoren at køre i den.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Katalysator fejl
« Svar #2 Dato: 18. April 2016, 14:16 »
Hej Ole S.

Træls / min nabo har også en bil magen til vore - dog årgang 2005, og for ca 3 mdr. siden begyndte bilen at gå på ca. 3 cyl. og displayet viste:   Catalytic converter fault

Han kørte straks til mekaniker hvor tester blev tilkoblet, og der kom melding om tændingsfejl på 2 cylindre.   Der blev isat ny tændingsbro + skiftet de 4 tændrør.
Mekanikeren fortalte, at der ophober sig uforbrændt benzin i katalysatoren, hvilket kan ødelægge samme, så det er med ikke at køre for langt med disse symptomer.

Men det kan sikkert være andre fejl, som giver meldingen - jeg ved det ikke....

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Katalysator fejl
« Svar #3 Dato: 18. April 2016, 15:20 »
Hej Niels
Ud fra din og andres erfaringer her på forum, tager jeg sgu chancen og smider nye rør i og en anden tændingsbro. Tændrør har jeg på lager, og broen fandt jeg ved et hug til en fornuftig pris. Ved godt jeg skifter lidt i blinde, og jeg burde få den fejl udlæst. Men det skal jo gå lidt stærkt.
Jeg krydser fingre ;)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Katalysator fejl
« Svar #4 Dato: 18. April 2016, 19:00 »
Update:

Nå det er sgi ikke nemt at være hjemmeskruer. På vej hjem fra job, var der ingen fejl og bilen kørte fint, dog med et par små hug. (Hader periodiske fejl)

Fik hentet tændingsbroen, skæbnen ville selvfølgelig at det var den forkerte bro de havde lagt ud, grrrrrr :@.
Nå skiftede tændrør, 3 ud af 4 sad meget løse, og elektrodeafstanden var øget ti 1.2 mm, fremfor de foreskrevne 0.9 mm. Ved ikke om det kan give fejlen, tog en lille prøvetur, kørte upåklageligt.

Kører forbi huggeren imorgen, og får broen byttet. Så smider jeg den på og ser ad.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002