Forfatter Emne: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV  (Læst 5840 gange)

Hjallerup

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 303
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • lapphund.dk
  • By: Hjallerup
Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Dato: 05. Juni 2016, 19:35 »
Min 307 2,0 hdi 136 . taber stadig trækkraft, nu osse uden campingvog. Efter 3 timer med fartpilot på 100 op i sverige uden cv ville jeg give gas, der var ikke noget at hente. Stoppede og udlæste og slettede fejlkode. Der kom IKKE lys i motorlampe. det skete 3 gange på 1½ time derefter, så varjeg fremme. Hjem kom ingen fejl. Skal snart på ferie i belgien med cv. Det bliver aflyst hvis ikke jeg finder fejlen
« Senest Redigeret: 05. Juni 2016, 19:39 af Hjallerup »
Peugeot 308 sw e-hdi 112 2011 Solgt
Peugeot 107 vvt 2012 Solgt
Peugeot 2008 1,2 vti 2014

Hjallerup

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 303
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • lapphund.dk
  • By: Hjallerup
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #1 Dato: 05. Juni 2016, 19:41 »
billedet 96 kb virker ikke
motorcomputer
Ser står : periodisk fejl. Regulering af turbotryk. Målt turbotryk for lavt.
og:         Periodisk fejl turbo positionssensor signal ventilens position for åben i forhold til indstilling
« Senest Redigeret: 07. Juni 2016, 09:14 af Hjallerup »
Peugeot 308 sw e-hdi 112 2011 Solgt
Peugeot 107 vvt 2012 Solgt
Peugeot 2008 1,2 vti 2014

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #2 Dato: 10. Juni 2016, 10:56 »
Din fejl er periodisk? Hvis du har mulighed for at måle på bilen når fejlen er til stede kan du prøve følgende:

Med PP2000 og motoren startet kan du prøve at måle kommando til og feedback fra turboens variabel geometri indstilling. De hedder hhv. Turbo position reference value og Turbo position repeat hvis man køre med engelsk sprog. Med motoreren standset skal værdien være 11%. I tomgang skal værdien være 88%, hvis du gasser op ændrer værdierne sig, og de to signaler skal følges ad. Hvis Turbo position repeat ikke følger med kommando signalet op kan der være tale om et læk i vakuum systemet, eller det er selve vakuum-aktuatoren eller feedback-sensoren på turboen der er defekt.
Du har også haft en fejl der viser at feedback signalet er højere end kommando signalet - denne fejl peger på turbo positionsføleren, eller at turboens ledeskovle har siddet fast.

Check de små gummislanger der sidder ved de 3 elektroventiler til hhv. turbo, varm, der kan være en lille revne i disse så der ikke er nok vakuum til at aktivere ventilerne.
http://imgur.com/a/AP9BH

Min bil havde en lille revne i slangen til en elektroventil til kold indsugningsluft (se billede) der bevirkede at der ikke var vakuum nok til at aktivere turboen (det var en lang tur hjem fra Italien uden turbo). Fejlen var ikke periodisk, og motorlampen lyste ikke.
http://imgur.com/c9hKo3x

Hvis du har et vakuummeter kan du måle hvor meget undertryk elektroventilen til turboen forsynes med - det skal være omkring -0.8 bar. Du kan også måle udgangen fra elektroventil til turboen som skal være mellem 0 bar og -0.7 bar (fuld turbo). Biltema har et billigt vakuummeter: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Brandstoftrykmaler-2000016980/ og et T-stykke.
Du kan også spendere en vakuumpumpe og tilslutte den til slangen der går ned til turboen. Pump trykket til -0.7 bar og turbopositionen skal melde ca. 88% på PP2000.
Biltema vakuumpumpe: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Vakuumtesterbremseudluftningssat-2000022139/ - kan også bruges til bremseudluftning.
« Senest Redigeret: 26. Juni 2017, 07:50 af jop »
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW

Hobbit77

  • Gæst
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #3 Dato: 14. Juni 2016, 08:28 »
Hej.
På min 307er var det føler på waste halløj der måtte skiftes.
Men syntes stadig der er for lidt guf i den.
Hva sker der hvis tallene ikke helt passer. Og evt hvordan justeres det ?

Mvh Frederik

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #4 Dato: 14. Juni 2016, 13:01 »
Hvis føleren ikke er nogenlunde kalibreret vil det genere styringen af turbotrykket. Turbotryk reguleringen kører i 'open loop' mode ved mellembelastninger når EGR ventilen ikke er lukket, her sættes en turboposition som ECU'en har mappet. Reguleringen kører i 'closed loop' (kaskaderegulering) når EGR ventilen er lukket - her styres turbopositionen baseret på et tryk setpunkt og trykket målt med MAP sensoren. I det sidste tilfælde vil den nok ramme det ønskede tryk selvom føleren er lidt ude af kalibrering.

Aktuator og sensor kalibreres med vakuumpistol, mikrometer med vinkel-specialudveksling og voltmeter - en rimelig omstændelig procedure, hvor der kalibreres med shims (afstandsstykker) i forskellig tykkelse (0.2, 0.3, 0.5 og 0.7 mm) der placeres mellem aktuator-huset og beslaget. Ved -0.7 bar tryk til aktuatoren skal signalet fra føleren være 4.2 volt med styrestangen i yderstilling.

Men prøv eventuelt først med PP2000/DiagBox at læse hvordan følersignalet 'arbejder' mellem 0 og -0.7 bar. Her skulle følersignalet gå mellem 11% og 88%.
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW

Hjallerup

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 303
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • lapphund.dk
  • By: Hjallerup
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #5 Dato: 15. Juni 2016, 15:44 »
Jeg har nu skiftet alle gummienderne på slangerne. Jeg kan nu ikke fremprovokere fejl ved belastning.  Den kan dog stadig gå i stå, tænde motorlampen med fejl oo87. Jeg kan så pumpe 10 - 15 gange på håndpumpen, slukke lampen og køre videre. Når den stopper står der luft i slangen efter filtret. ca. 5 - 10 cm efter filtret er luft. men kan ikke finde nogen utæthed. Og det er kun ved studsen efter filtret. Jeg har stoppet og kikket en masse gange for at se om der er start på luft, men der er intet. Det må komme pludseligt, og så stopper den. Sidder der nogle o-ringe i studsene som kan skiftes? Nærmer sig tiden til Brussel med campingvogn :(:o:(
Peugeot 308 sw e-hdi 112 2011 Solgt
Peugeot 107 vvt 2012 Solgt
Peugeot 2008 1,2 vti 2014

Hjallerup

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 303
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • lapphund.dk
  • By: Hjallerup
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #6 Dato: 15. Juni 2016, 17:00 »
Job: hvad hedder det jeg skal indi på testeren, jeg er meget ny med tester. Jeg har haft bilen pårullefelt med tester på.det viste bare at den fint kan belastes uden fejl. Så det hjalp kun på vægten af min tegnebog :o
Peugeot 308 sw e-hdi 112 2011 Solgt
Peugeot 107 vvt 2012 Solgt
Peugeot 2008 1,2 vti 2014

Madsen2night

  • Gæst
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #7 Dato: 18. Juni 2016, 09:32 »
Har problemer med peugeot 307 2.0 hdi 136 hk. Dej hakker gevaldigt når man køre op i fart alm. og når man har den fart man ønsker at køre bliver den ved med at hakke i det. Hvis man træder spederen i bund så kommer den som et lyn men så snart man slipper igen og finder farten begynder den igen at køre lidt op og ned i omdrejninger. Har været på værksted men de kan ikke udlæse nogen fejl eller finde ud af noget. det er som om turbotrykket variere. Nogen som kan hjælpe.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #8 Dato: 18. Juni 2016, 16:56 »
Hej Madsen
Velkommen til forum, hjælp får du sikkert, hvis du opretter et nyt emne, med dit problem  
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #9 Dato: 16. Juli 2016, 12:38 »
DiagBox måling af turbo position og setpunkt: Vælg motorstyring (HDI_SID803A), Standard parameter measurement /Air inlet circuit information. Se efter værdierne for Turbo position reference value og Turbo position repeat.

Vedr. luft i brændstofslange efter filter: Hvornår har du sidst skiftet brændstoffilter? Et næsten stoppet filter vil medføre luftbobler i slangen efter filteret og udsættere når der skal leveres op til 1600 bar til Common Rail (P0087). Der suges simpelthen falsk luft ind i slangen efter filteret hvis modstanden i filteret er for stor.
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW

KlausF

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #10 Dato: 13. August 2016, 13:59 »
Som jeg læser indlæggene her, er det samme problem jeg har på min 307 (RHR).
Når jeg kører med konstant hastighed, begynder trækkraften at variere.
Vacuum slanger er skiftet, og turbo sensor er skiftet.
Overvejer at lave en aftale i Hjallerup hos et firma der måske kan hjælpe
Peugeot 307 Airvan 2004 - RHR 136 (2016 - ?)
Peugeot 206 Hdi 90 Magnussen edition (2005-2016)

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Taber stadig trækkraft. nu osse uden CV
« Svar #11 Dato: 13. August 2016, 16:33 »
Citér
KlausF skrev:
Som jeg læser indlæggene her, er det samme problem jeg har på min 307 (RHR).
Når jeg kører med konstant hastighed, begynder trækkraften at variere.
Vacuum slanger er skiftet, og turbo sensor er skiftet.
Overvejer at lave en aftale i Hjallerup hos et firma der måske kan hjælpe

Prøv at tage stikket af til LMM, og kør en tur
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L