Forfatter Emne: 208 1.2vti har mislyde fra motor når den er kold  (Læst 3173 gange)

mohani

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
208 1.2vti har mislyde fra motor når den er kold
« Dato: 25. Juli 2016, 15:39 »
Hej alle på forummet..

Jeg vil lige starte med at sige jeg har ikke den vilde viden om biler, men kan dog godt finde ud af det logiske i teknik bag en bil :)

Men problemet jeg oplever er følgende..
Min 208 1.2 VTI fra 2012 har det mærkelig problem at når bilen er helt kold og startes så banker/klikker den i motoren som om en ventil hænger eller et leje ikke har det så godt, men når motoren er varm så er der ingen problemer og den køre/går som en drøm.

Olie og service er overholdt efter forskrifterne og ja alt burde være i orden, bilen har kørt 132.000km og har ellers ingen problemer ved drift.

Men når det så er sagt så havde jeg en formodning om at det kunne være et kendt problem fra Peugeot`s side da de tidlige modeller af  208erne fra 2012 havde et problem med krumtappen og derfor har Peugeot haft den ude og måle den ud og den fejler intet ifølge deres udsagn, men bilen var en smule varm da de testede for de mente ikke der var noget at høre på den..

Men så har jeg i min søgen efter svar kommet rundt på nettet og set og læst at det nærmest kan være alt fra blinklys til stempel der er problemet, men der var alligevel et Engelsk forum som vakte min opmærksomhed.

Et par englændere skriver her at de har oplevet problemer med balance shaft og at det i de tilfælde har kostet en ny motor :/

Så håber lidt en her inde har en ide om i hvilken retning jeg skal søge for at finde ud af hvad det er..

Ps. Peugeot vil ikke fejlsøge på bilen uden at tage betaling for de mange timer de mener det vil tage, derfor er det udelukket at køre den til Peugeot og få kigget på det..

Mvh Morten

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: 208 1.2vti har mislyde fra motor når den er kold
« Svar #1 Dato: 26. Juli 2016, 13:59 »
Nu SKAL mislyde jo høres "live" når det sker.

Og når det kun er tilfældet med KOLD motor, så er det jo et must at bilen ER kold.

Så mon ikke at en erfaren mekanikker kan høre mislyden når den ER der ??

Det kan umuligt koste mere end 15 minutter, hvis du stiller bilen hos Peugeot aftenen i forvejen ? Og de starter den kold.. ;)

Tikken m.m. der kun findes kold, KAN være alt fra blinklys til ????

Fx. en mindre utæthed i manifold/udstødning der KUN viser sig med kold motor. Og forsvinder, når motoren varmes op. Fordi metallet evt. udvider sig..
Men det BØR en erfaren mekanikker kunne høre forskel på ??
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 1.2vti har mislyde fra motor når den er kold
« Svar #2 Dato: 26. Juli 2016, 15:00 »
Jeg ved de ældre Pug kunne snakke fra de hydrauliske ventilløftere. Jeg aner ikke om denne VTI har den teknik, og om det stadig er et "problem" i de nyere motorer.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

mohani

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 1.2vti har mislyde fra motor når den er kold
« Svar #3 Dato: 30. Juli 2016, 17:13 »
Status er at det viser sig efter alt og dømme at være ventil løftere der har taget skade pga manglende olietryk og så tyder det på at olieringe på 1 eller 2 stempler ikke har det ret godt heller..

Udlæsning af motorens computer viser i hvert fald at bilen har haft problemer med olietryk en eller flere gange, men den har intet vist i speedometer eller lamper.

Så det bliver efter alt og dømme en ny kværn der skal i dyret :/