Forfatter Emne: hjælp til fejlfinding  (Læst 1981 gange)

jorgen4892

  • Gæst
hjælp til fejlfinding
« Dato: 24. August 2016, 16:33 »
jeg har en partner 2,0 HDI fra 2005.
For nyligt accellerede bilen vildt op, imens jeg kørte. Jeg slap speederen, bilen accellerde videre. Fik den drejet ind til siden. Slukkede motoren, hev nøglen ud, men motoren fortsatte med at tage vild mange omdrejninger. Der stod en kæmpe sort røgsky bagud. Efter et par minutter stoppede motren af sig selv, temperaturen var nu i det røde felt.
Falck kørte os hjem.
Oliestanden var forhøjet, og det er ikke noget jeg, eller andre har helt på.
DEr er ikke vand i olien, så bedste bud er ekstra diselolie...
Olien blev tappet af og den kunne køre hostende igen og efter et par kilometer forsvandt den sorte røg. Men det virker som om den kun kører på 3 cylindere.  Olie standen er nu steget lidt igen.
Er der nogen som har et bud på årsagen og hvordan den kan fastslåes ?

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: hjælp til fejlfinding
« Svar #1 Dato: 24. August 2016, 17:23 »
Hej!
Mit bud er en vildfaren og derefter død turbo, men få lavet en fejludlæsning med parameterudmåling, så bliver du klogere :)
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: hjælp til fejlfinding
« Svar #2 Dato: 27. August 2016, 13:09 »
Hej.

For mig lyder det mere som om, at stempelringe er nedslidte eller meget utæt toppakning, det var da heldig at motoren stoppe igen selv ellers havde du en runaway, som kan ske på en diesel motor, når brandstof kommer ned til olie eller olie kommer op i stemplet og bliver antændt :)
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel

HDI ejer

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: hjælp til fejlfinding
« Svar #3 Dato: 21. September 2016, 21:11 »
Du skulle da bare have bremset den ned i et højt gear og tvunget den i stå:)

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: hjælp til fejlfinding
« Svar #4 Dato: 21. September 2016, 23:06 »
Citér
HDI ejer skrev:
Du skulle da bare have bremset den ned i et højt gear og tvunget den i stå:)

Det er jo ikke rigtig til at gøre, når det er motorolie den får ind i forbrændingen :)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L