Forfatter Emne: varmeregulering i 508 GT  (Læst 1926 gange)

grimmejens

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
varmeregulering i 508 GT
« Dato: 30. November 2016, 23:06 »
jeg er den lykkelige ejer af en 508 sw gt.
fik den i vinteren 2015 hvor den kørte fint og varmede fornuftigt.
undrede mig dog over at oliefyret ikke var så effektivt som det i den gamle udbyttede bil(en 307 SW med 5kw webasto), men forventede egentligt at de blot havde monteret et 4 kw i denne af pengehensyn.

i dette efterår ville bilen ikke varme tilstrækkeligt, og jeg har testet og rodet og finder ud af der at der kom varmt vand ind i defrostervarmelegemet, men at retur vandet var koldt - så mistanken rette sig imod et indvendigt stoppet legeme, men jeg har handicappet af at ikke kende diagrammet og virkemåden.

inde hos et aut Peugeot værksted - udtalte værkfører" at det havde han aldrig hørt om før - men de ville godt kigge på den"  og jeg bestilte en termostat - da jeg ikke mente at de skulle lege blindebuk med min bil og tilmed på timeløn.

efter en del ventetid på reservedele finder jeg ud af sammenhængen i mit vandsystem som ikke var absolut logisk.

vandpumpe-motorblok-termostathus(direkte)webasto-defrosterlegeme-egr.køler-og retur til vandpumpe.
og den sjove finte er at en del af det brugte vand fra defrosteren løber ned og køler autgearkasse og ender på den kolde side af termostathuset, via en masse pudsigt udseende samlinger og forgreninger.

men summa sumarum: fejlen var at mit legeme var stoppet af kalk.

og det har jeg i dag fået renset ved at omkoble mit nu perfekt fungerende oliefyr, så at vand flowet kun kom fra en spand med 1/6 klar eddike og 5/6 vand - ind i legemet og retur til spanden, og oliefyret varmede vandet op i nærheden af kogepunktet og stille og roligt blev vandflowet højere og højere.

ville blot dele min opdagelse med jer, da jeg ikke har kunne finde noget i Dk eller på andre Peugeot sider
508 sw GT 238 hk,500 nm, webasto 5kw,1900kg træk