Forfatter Emne: 206 kobling  (Læst 3438 gange)

Bo-Aalb

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
206 kobling
« Dato: 24. Februar 2017, 10:26 »
Hej her.

Som helt ny ejer af en brugt Peugeot 206 1,6-se 2005.
Har jeg lidt spørgsmål..

1. Efter at have kørt et par dage i den nu, opdager jeg at kobling glider- ikke ved igangsætning og i lave gear, men mest fra 3. Gear og op ( når den skal sejtrække)
Er dette et generelt problem - bilen har kun kørt 129000
Jeg har læst et indlæg om en der foreslog at man skulle prøve at file godt på kobling, noget med at der kunne dannes en glasagtig overflade på trykplade.
Nogle der har erfaringer med dette ??

2. Er der en hjælpsom person i mit område (Aalborg) som har erfaringer med baghøjtalere, som evt kunne være behjælpelig med at vise hvordan disse skal kobles til. Og som evt har disse bøjler der skal til for at få radion fri-  skal nemlig have skiftet en pære bag instrument/blæser panel.

3. Evt bare lidt gode råd erfaringer med denne model - er helt ny i denne verden Af franske biler ( har indtil videre mest kørt japanske og lidt Fiat )

På forhånd tak - Bo Rasmussen :)
Peugeot 206 -1,6 sw - 2006

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #1 Dato: 24. Februar 2017, 10:38 »
Hej bo og velkommen til forummet :)

Hvad angår din kobling lyder det til at der skal en ny til, jeg har godt hørt det med at file har hjulpet nogle men tror det høre sjældenhederne til, du skal jo også passe på delene ikke bliver for varme så det evt også koster et svinghjul..

Hvad angår højtaler og radio, jeg har aldrig rodet med det på en 206 men har på så mange andre biler og princippet er det samme.. Anyway jeg er næsten dagligt i Aalborg hvis det er..

Rådene må heller kommer fra en 206 bruger :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #2 Dato: 24. Februar 2017, 11:13 »
En kobling kan sagtens være slidt op på 130.000 km. Den burde ikke være det, men problemet ligger i at nogle folk sidder med foden på koblingen konstant, og så slides den op på no time. Eller der er blevet filet på den konstant, ses ofte hos førere med en ret høj alder :)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: 206 kobling
« Svar #3 Dato: 24. Februar 2017, 16:55 »
Hvad angår baghøjtalere, prøvede jeg engang på en 206CC at de var slået fra, og bare skulle aktiveres med en tester, så spillede de lystigt. Jeg har til gengæld også prøvet på min egen 307, at der manglede ledninger i dørene og et stykke fra radioen til et stik ved sikringsboksen.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2017, 00:19 »
Hvis man jævnligt kigger brugte Peugeotter, ser man tit teksten: "Kobling skiftet ved x antal KM" Som regel, i mine øjne, ganske få KM. Tror jeg vil vove den påstand, at koblinger ikke er mærkets stærkeste side. Men der er sikkert andre meninger om dette. Ved godt at man kan ødelægge en kobling ved at bruge den forkert. Men om førerens alder spiller ind, stiller jeg mig tvivlende over :) Med mindre statistikker viser at os ældre ofte vælger Peugeot B) Personligt har jeg aldrig kvæstet en kobling.
« Senest Redigeret: 25. Februar 2017, 00:20 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #5 Dato: 25. Februar 2017, 07:38 »
Jeg er faktisk lidt imponeret over dem må jeg indrømme, da jeg havde en 307 som jeg solgte ved 350000 km der blev koblingen aldrig skiftet og den fejlede selvfølgelig intet.. på min nuværende 407 er den skiftet en gang og den fejlede heller intet, det var kun fordi svinghjulet gik, men til min overraskelse lignede det at den kobling jeg tog af ved 300000 næsten ikke så slidt ud i forhold til den nye, så jeg vil egentlig ikke have være bange for at køre videre med den
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #6 Dato: 25. Februar 2017, 18:48 »
Mon nogen har tænkt over, at det måske kan have betydning for levetiden på en kobling om man primært kører bykørsel eller primært motorvejskørsel? - og om lidt eller megen gas ved igangsætning også kan spille ind på levetiden? - bare et par tanker B)

Havde en kollega, der i sin Mondeo kørte over 600.000 km på samme kobling, bremseskiver, udstødning osv. - ja, han kørte ud fra sit hus på Lolland hver morgen, drejede til højre og kørte et par km, drejede til venstre ned på motorvejen - og bremsede først når han kørte af motorvejen i Kbh. - to lyskryds senere og han var fremme ved sin arbejdsplads - og vice versa da han skulle hjem :-)

Det er en underlig "diskussion", der føres i denne tråd.

Trådstarter - ja, du skal have ny kobling på.
« Senest Redigeret: 25. Februar 2017, 18:56 af SR »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #7 Dato: 25. Februar 2017, 19:09 »
SR selvfølgelig har kørselsmønster stor indflydelse, det er indlysende for alle.

Hvor er det underlige i tråden, det ser jeg ikke.:o
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #8 Dato: 25. Februar 2017, 21:37 »
Citér
Ole S skrev:
SR selvfølgelig har kørselsmønster stor indflydelse, det er indlysende for alle.

Hvor er det underlige i tråden, det ser jeg ikke.:o


Det underlige ligger i at diskutere kvalitet og sammenligne km - når der ikke samtidig tales om kørselsmønster :-) Det er som at diskutere æbler, pærer og bananer - og giver ikke trådstarter svar på sit problem.

Tråden som trådstarter indleder er da helt fin :-)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #9 Dato: 25. Februar 2017, 21:46 »
Husk lige der også bliver spurgt til vores erfaringer og dermed ikke kun et svar.. hvis du vil have svaret med en ny kobling er det allerede skrevet i det første svar ;)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 kobling
« Svar #10 Dato: 26. Februar 2017, 07:49 »
Du spørger til at "brænde" koblingen af. Det er så vidt jeg ved et mekanikertrick. Der er en beskrivelse her:
http://hi-speed.dk/smf/index.php?topic=117914.0

Vh
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.