Forfatter Emne: Peugeot 407 ingen motorkraft  (Læst 1924 gange)

Jeffdamholt

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Peugeot 407 ingen motorkraft
« Dato: 15. Juli 2017, 20:37 »
Det drejer sig om en Peugeot 407 1.6 HDI som har 137.xxx på klokken
Vi er på vej til ferie i Sydfrankrig og i det at vi vil overhale mister bilen pluslig alt motorkraft. Bilen melder ikke nogle fejl. Der kommer en raslen fra turboen som jeg derfor mistænker. Har hørt fra diverse mekaniker kollegaer at turboen er et typisk problem på 1.6hdi. Ved ikke hvor meget hold der er i det. Men er der nogle som har prøvet noget lignende. Når du har motorrummet åbnet kan du se at når moteren får noget gas så klapper begge slanger sammen som går fra intercoileren til gasspjældet. Nogen som har nogle ideer.

Det skal siges at før den mistet kræft var der ingen problemer overhovedet
Altså formoder jeg ikke at det er et problem som har været undervejs. Men jeg er ikke sikker.
« Senest Redigeret: 15. Juli 2017, 20:42 af Jeffdamholt »

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Peugeot 407 ingen motorkraft
« Svar #1 Dato: 15. Juli 2017, 20:52 »
hmm,, det kunne være interessant at vide om der evt er noget der sidder fast i indsugningssystemet eller om den har smidt nogle af spjældene.. men gætter meget kraftigt på at du ikke har værktøj med til at kunne teste det store nu i er på vej syd over
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Jeffdamholt

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peugeot 407 ingen motorkraft
« Svar #2 Dato: 15. Juli 2017, 21:08 »
Citér
Jack M skrev:
hmm,, det kunne være interessant at vide om der evt er noget der sidder fast i indsugningssystemet eller om den har smidt nogle af spjældene.. men gætter meget kraftigt på at du ikke har værktøj med til at kunne teste det store nu i er på vej syd over


Nej har ikke rigtig noget værktøj med. Men da det skete var olien på maks på pinden. Herefter kørte vi 100km for at komme til vores campingplads. Da jeg tjekkede der var der kun 1/4 tilbage på pinden. Så der er jo gået et eller andet galt.

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Peugeot 407 ingen motorkraft
« Svar #3 Dato: 16. Juli 2017, 08:36 »
Okay det lyder ikke så godt.. det jeg tror der er sket er at din turbo er gået og der ca ligger en liter olie i intercooleren samt slanger.. du kan tjekke det med en simpel skruetrækker.. tag slangen af ved turboen og se om der er fyldt med olie derinde, tjek for slør i akslen samt om alle vinger er der og om der er helt sort derinde..

Næste ting du kan gøre er at sætte en spand under intercooler og tage den nederste slange af og se om der kommer olie ud, det tænker jeg der gør..

Det kan tænkes at du har det velkendte 1,6 turbo problem hvis du har hørt om det ?
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Jeffdamholt

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peugeot 407 ingen motorkraft
« Svar #4 Dato: 17. Juli 2017, 14:40 »
Citér
Jack M skrev:
Okay det lyder ikke så godt.. det jeg tror der er sket er at din turbo er gået og der ca ligger en liter olie i intercooleren samt slanger.. du kan tjekke det med en simpel skruetrækker.. tag slangen af ved turboen og se om der er fyldt med olie derinde, tjek for slør i akslen samt om alle vinger er der og om der er helt sort derinde..

Næste ting du kan gøre er at sætte en spand under intercooler og tage den nederste slange af og se om der kommer olie ud, det tænker jeg der gør..

Det kan tænkes at du har det velkendte 1,6 turbo problem hvis du har hørt om det ?


Jeg tror desvære du har ret. Jeg har taget røret af som til turboen. Der var en lille smule olie i men ikke noget overdrevent. Men der var derimod meget slør i akslen. Jeg tog også toppen af det nederste rør af og det så ud dom om at intercoileren har slugt olien. Men bilen er nu sendt til et fransk værksted.
Men jeg tror ikke de når at lave den. Nu vor det er et typisk problem på denne motor er der så noget jeg skal være ekstra opmærksom på når jeg selv skifter turboen.

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Peugeot 407 ingen motorkraft
« Svar #5 Dato: 17. Juli 2017, 22:06 »
Jeps.. for en god ordens skyld skifter du oliesien, banjobolte samt tager filter ud af den banjobolt på motorblokken.. sørg for at der er frit gennemgang igennem retur så den kan komme af med olien ned i bundkaret...

Foreskrifter siger at du skal skifte olie på den to gange ved turboskift.. jeg vælger at lade være at kommentere på det da der kan være flere årsager til det, så brug det hvis du vil :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)