toyota skrev:
406st skrev:
Citat: "Den har oset siden jeg købte den for 2 år siden når jeg sparker til den, hvilket også kan ses på bagkofanger og bagsmækken."
Kald mig bare gnaven, men at køre flere år i en dieselhakker, der soder så voldsomt, at din kofanger og bagklap bliver svinet til er mig ret uforståeligt. Med 180 km dagligt bare til og fra arbejde plus det løse er din bils udledning af skadelige partikler og sod ikke i småtingsafdelingen.
Mon ikke, det er på tide at overlevere din bil til en specialist (autoriseret PSA-værksted) som kan udbedre fejlene.
VH
Der har den jo så lige været..... derudover forurener den ikke mere end den må nu, det er det sidste jeg gerne vil af med og som værkstedet ikke har kunnet kurere, med mindre jeg aflevere en blanco check og giver lov til at skifte dele indtil de rammer rigtigt.......
Essensen er, at din bil soder og forurener ud fra din beskrivelse. Sod = dårlige forbrændingsforhold. At man ved syn kun måler CO2 betyder ikke, at din bil ikke forurener. NOx-udledning er langt mere problematisk end CO2 er for levende mekanismer, men af meget underlige årsager måler man ikke NOx ved periodisk syn, hvilket bevirker, at mange mekanikere fusker med at deaktivere EGR-ventilen, hvilket naturligvis ikke er hensigtsmæssigt eller lovligt.
At NOx-værdierne ikke testes ved syn fritager ikke bilejeren fra at lege kispus med andres helbred og når man ikke selv er specialist på dieselmotorer, er man naturligvis forpligtet på at lade fagfolk servicere bilen, som kender motorvarianten indgående, som kan bruge diagnoseværktøj, foretage parametermålinger og tolke dem og derfor heller ikke behøver skifte dele i blinde.
Generelt om dieselmototorer:
Det er en udpræget misforståelse at dieselmotorer er ubetinget billigere i drift end benzinmotorer. dieselmotoren kræver mere vedligeholdelse og er en mere sart og fintfølende teknologi, som med utilstrækkelig service og vedligehold eller forkert kørselsmønster nemt kan blive en sodende og stinkende fornøjelse.
Vh