Forfatter Emne: Bedste vedligehold - 1.6 hdi  (Læst 1548 gange)

Spoock

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Bedste vedligehold - 1.6 hdi
« Dato: 30. Oktober 2017, 10:00 »
Hej alle

Jeg har arvet min fars Peugeot 208 1.6 HDI fra 2016. Problemet er, at mit kørselsmønster som sådan ikke er til diesel. Jeg kører hver dag korte ture til og fra arbejde - max 5 km per vej.

Da jeg ikke har andre udgifter på bilen udover serviceaftale og forsikring, tænker jeg ikke at bytte den ud med en benzin, da jeg tænker det ikke kan betale sig. Jeg vil dog gerne vedligeholde bilen bedst.

Jeg kører en lang tur om ugen i snit (30+ km.) og 1-1½ gang om måneden to ture på ca. 300 km.

Udover serviceaftalen, hvordan vedligeholder jeg bedst min dieselmotor? Kan det svare sig at købe V Power diesel, der skulle medvirke til at rense systemet eller er det bare reklametrick? Peugeot siger jeg ikke skal bekymre mig og blot overholde mine serviceeftersyn og så være glad for min serviceaftale.  

Hvad er jeres erfaringer?

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bedste vedligehold - 1.6 hdi
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2017, 10:20 »
Med det kørselsmønster, du der beskriver, er diesel No Go. Vidundermidler og tilsætningsstoffer ændrer ikke ved at din motor med stor sandsynlighed vil få problemer på sigt. Men med under fem km til arbejde kan du jo bare tage cyklen :-)
VH
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Spoock

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bedste vedligehold - 1.6 hdi
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2017, 12:17 »
Jeg kommer skam til at cykle igen - specielt til sommer. Fik dog mit kørekort i forbindelse med bilen, så kan godt lide at køre lidt hele tiden.

Ingen tvivl om at min næste bil bliver benzin, men jeg tror nu stadig jeg vil miste en del kr. ved at skulle bytte nu og have en tilsvarende ny bil. Tænker at den difference kan betale en del vedligehold - særligt når jeg har en serviceaftale, der burde tage en del udgifter.

Spoock

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bedste vedligehold - 1.6 hdi
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2017, 12:21 »
Og min tidshorisont er nok at skifte bilen om 3, maks 4 år.