Forfatter Emne: Højt diesel forbrug efter spænding af dyserne  (Læst 1722 gange)

jc73

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Højt diesel forbrug efter spænding af dyserne
« Dato: 26. December 2017, 11:32 »
Hej alle sammen..

Min bil kom på værksted sidste uge (Peugeot 207 1.4 HDI, 230000 km uden partikelfilter)  pga 1 eller flere dyser der skulle spændes. Mekaniker sagde at dyserne ikke havde taget skade selvom jeg havde kørt 1 måneds tid uden at spænde dem og at de nu havde tjekket og justeret dem alle 4 og at alt skulle være ok.

Siden jeg fik bilen tilbage, har jeg kun kørt lidt bykørsel og tanket bilen lidt her og der uden at lægge mærke til forbruget. Men i går skulle vi køre en lang tur på motorvej og jeg lå mærke til at bilen bruger betydelig meget mere diesel end hvad den plejer med samme kørsels mønster som altid på samme tur. Bilen endte med at bruge en halv tank på en tur på 350 km.
Den plejer at køre meget længere på literen med samme kørsels stil og på den samme tur. Bilen starter og kører ellers fint og ingen mislyde.

Jeg lå også mærke til, da jeg nulstillede displayet at den havde beregnet til at bilen ville køre 720 km på den fulde tank. Normalt står der 900 km når jeg fylder den helt op.

Hvad kan grunden være til at den pludselig bruger så meget mere diesel end den plejer? Jeg har som sagt ikke ændret på kørsel stil. Og hvorfor lige pludselig 720 i stedet for 900 km på displayet når jeg fylder tanken op?

Det kan selvfølgelig være at der er noget andet der gør at bilen pludselig bruger mere diesel, men det virker bare mistænkeligt at bilen pludselig bruger mere diesel efter denne dyse justering.
 
Jeg er godt klar over at jeg skal spørge min mekaniker, som fik ordnet bilen men vil gerne høre jeres meninger inden jeg tager ud til ham. Så er jeg lidt mere forberedt når jeg skal møde ham.

På forhånd tak for jeres kommentarer
« Senest Redigeret: 26. December 2017, 13:24 af jc73 »

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Højt diesel forbrug efter spænding af dyserne
« Svar #1 Dato: 26. December 2017, 13:02 »
mekanikeren har helt sikkert nulstillet motorstyringen efter endt arbejde, så bilen skal lige have lært at køre som du køre igen.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

jc73

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Højt diesel forbrug efter spænding af dyserne
« Svar #2 Dato: 26. December 2017, 16:41 »
Jeg har nu kørt ca en uges tid med den. Hvor længe tager det for motorstyring at registrere min kørestil?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Højt diesel forbrug efter spænding af dyserne
« Svar #3 Dato: 27. December 2017, 00:01 »
du skal nok have kørt en tank eller 2 igennem før motorstyringen kan beregne
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Tepee

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Højt diesel forbrug efter spænding af dyserne
« Svar #4 Dato: 27. December 2017, 00:13 »
Jeg havde også en mekaniker, der i forbindelse med service justerede dæktrykket! Pisse træls,  jeg altid kører primært motorvej, med økonomi-fuldlast-dæktryk, jeg hader den komfort dæktryk sejlende fornemmelse - og koster hurtigt et par km/l
308sw hdi 120hk 2016