Forfatter Emne: 207 knirker når man drejer  (Læst 5789 gange)

Bender

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
207 knirker når man drejer
« Dato: 21. December 2017, 20:17 »
I dag er vores 207 begyndt at knirke helt vildt når man drejer! Er det noget der skal smøres, eller noget der skal skiftes? Først troede jeg det var servoen der drillede, men den virker til at fungere fint. Hvad kan det dog være?

Den siger ikke noget, hvis man holder stille og trykker ned i fronten. Kun når der drejes på rattet.

Det er ikke kommet gradvist - Det var der bare fra i morges.
« Senest Redigeret: 21. December 2017, 22:18 af Bender »

sneblo

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 55
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slangerup
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #1 Dato: 22. December 2017, 18:19 »
Hvis bilen er blevet en lille smule skæv i forenden, kan det være en forfjeder der er knækket .:(
Peugeot 307 cc  2,0 Hdi 2008  / P 207 1,6Hdi 2012

Bender

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #2 Dato: 22. December 2017, 18:35 »
Vi har ikke været kørt galt i den eller noget, så det tvivler jeg på. Sker vel næppe af sig selv. :)

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #3 Dato: 22. December 2017, 18:46 »
Tjek hjulophæng, stabilisatorstænger, topleje. En fjeder kan være knækket som træthedsbrud.

Vh
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Bender

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #4 Dato: 23. December 2017, 21:18 »
Tak!
Har du en ide om hvad jeg skal søge efter på youtube? Så vil jeg lige se om det er noget jeg kan hitte ud af. :)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #5 Dato: 23. December 2017, 21:59 »
Det er ikke lige noget man selv skal lege med hvis man er det mindste i tvivl :) men nu får du lige et par fif her:

for at tjekke ophæng, stabilisator med mere så starter du med at hive bilen op på en donkraft (buk ind under) så tjekker du aller før slør i hjulet (bare fordi du alligevel er igang), det gør du ved at tage fat klokken 3 og 9, ryk i hjulet og mærk efter slør, det samme gør du klokken 6 og 12. Herefter tager du et dækjern og og "brækker" i samtlige led (stabilisatorstang, bærekugle, bærearme mv.) der må ikke være noget slip/slør,, samme øvelse laver du med brækjernet samme steder mens bilen står på jorden da der kan være noget vægt fordeling og tryk på de forskellige led som kan være anderledes når bilen står på jorden..
Når det er gjort får du en til at dreje rattet fuld udslag til begge sider imens du selv holder hånden på fjederen, det du lægger mærke til her er om fjederen giver nogle små ryk mens den drejer, i så fald skal du have nyt topleje hvilket jeg syntes det lyder til med det du skriver..

p.s. jeg antager at det er når bilen også holder stille mens du drejer at den knirker?

Giver det mening?

prøv lige ovenstående og skriv resultatet :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Bender

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #6 Dato: 25. December 2017, 14:02 »
Ok - det prøver jeg lige en af juledagene her! Hvor sidder den fjeder du omtaler? Det er måske ikke til at tage fejl af dernede under? :)

Den knirker når man drejer på rettet både når man kører og når man holder stille.

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #7 Dato: 25. December 2017, 15:53 »
Du gør klogt i at få en fagmand til at undersøge din bil og undgå at køre i den indtil da.
Hvis du kigger henover/bag dit forhjul ser du forhåbentlig en meget kraftig fjeder.

Vh
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Bender

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #8 Dato: 25. December 2017, 20:08 »
Nå er det bare den fjeder - troede det var noget i forbindelse med styrtøjet.

Men jo kører nok lige forbi den lokale. men alligevel meget rart lige at prøve hvad man kan selv først.. :) Om ikke andet, har jeg da så en ide om hvad der skal laves.

Tepee

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #9 Dato: 27. December 2017, 00:26 »
vores bils ene forfjeder knækkede en dag min kone kørte i bilen:p grunden til, at hun opdagede det var, at hun hørte, da en trediedel ring ramte kørebanen, og var nysgerrig nok til at standse og samle det op! På vores bil er det livsfarligt at køre med, da fjederen ofte flænser dækket efterfølgende uden varsel
308sw hdi 120hk 2016

Bender

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 207 knirker når man drejer
« Svar #10 Dato: 28. December 2017, 15:05 »
Der er ikke noget at se eller mærke på fjedrene. Ved ikke om det er temperaturen, men lige nu siger den næsten intet. Knirken kan kun svagt høres...