Forfatter Emne: LØST P307 sw 2.0 Benz Antipollution fault og mister power  (Læst 9815 gange)

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Kære alle, håber på hjælp het. Efter start af bilen i dag, meldte den "anti pollution fault" og motoren mistede power, sådan alá på 3 cylindre. Desuden lyste motorlampen i instrumentbrædtet. Kørte en tur (bykørsel) uden at det forsvandt.
Jeg har tænkt mig at prøve at finde fejlen selv, men tænker at der kan være flere årsager?
Stoppet luftfilter, utæt/defekt udstødning/katalysator, lambdasonde, tændrør etc etc.
Hvad tænker I og hvordan griber jeg det bedst an?
På forhånd tak 😊
Jesper
« Senest Redigeret: 18. Juni 2018, 22:13 af Jesper 307 sw 2004 »
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Emission system fault
« Svar #1 Dato: 06. Marts 2018, 22:59 »
Det kan være de ting du selv skriver, det kan også være mindst 10 andre ting, så tester på den, den vil helt sikkert give en ide om hvad problemet kan være.

Hvis den fortsat køre i nødprogram, så prøv at starte og stoppe motoren 3 gange med en kort pause mellem hvert stop, hvis fejlen er forsvundet så får det motorlampen til at slukke, nu giver du den så noget at leve af i ca 10 min på en motorvej.

Du kan også prøve at tage plus polen af, og holde den på minus, det kan slette evt fejl i systemet
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Emission system fault
« Svar #2 Dato: 07. Marts 2018, 07:38 »
Tak for hurtigt svar.
Det prøver jeg i eftermiddag:
3x start + motorvej hvis motorlampen slukker.
*Også motorvej hvis den ikke slukker?

Evt. + polen af og kablet til stel på bilen.
*Rigtigt forstået?
« Senest Redigeret: 07. Marts 2018, 07:39 af Jesper 307 sw 2004 »
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Emission system fault
« Svar #3 Dato: 08. Marts 2018, 19:57 »
Pol af batteri i ti minutter, advarselslampe slukkede.
Lang tur på motorvej uden problemer, alt godt.
Da jeg drejede fra og kørte på mindre veje, opstod problemet igen.
Mistet motorkraft, advarselslampe og Antipollution fault melding.
« Senest Redigeret: 08. Marts 2018, 20:15 af Jesper 307 sw 2004 »
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: P307 sw 2.0 Benz - melder Antipollution fault og mister power
« Svar #4 Dato: 12. Marts 2018, 12:29 »
Så skal der en tester på for at finde fejlen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Gormsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Hej Jesper

Har lige haft samme fejl på min 307 2.0 griffe

Jeg skiftet først tændrør og tændspole uden at fejlen forsvandt.
Så skiftet jeg krumtap sensor og knastaksel sensor, hvor efter fejlen forsvandt.

Mit bedste bud er at du skal prøve at skifte krumtap sensoren, på min sensor var der små metal stumper, som helt sikkert har forstyrret signalet.  

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Mange tak fordi du skrev!
Det vil jeg tjekke i morgen (skal lige Google hvor de sidder).
Kan man måle på dem for at se om de er defekte?
Jeg havde tester på der sagde fejl på cyl 1 og dysefejl.
Skiftede tændingsbro + tændrør som mekanikeren anbefalede, uden held.
Har målt 16ohm på indsprøjtningsdyserne og de lyder rimelig ens når jeg lytter på dem.
Tænker de godt kan være defekte alligevel?
Tændrør 1 er lidt mørkere end de andre, men ikke olie snasket overhovedet.
Hvis jeg bytter om på tændrør kører den ok og melder først fejl efter 20-30km.
---
Her er hvad jeg har rodet med indtil nu uden held.
Kørt tre tankfulde Lindemann dyserens.
Indsugning og gasspjæld grundigt renset manuelt for koks afsætninger med dyserens og knofedt.
Indsugningtemperatur (?) følere (øvre og nedre) renset for (lidt) koks.
Går nu bedre i tomgang. Fra lidt ujævn de første minutter og 500n til jævnere og lidt højere.
Tankdæksel pakning slutter tæt.
Diverse samlemuffer tjekket og har fået kontaktspray.
Sikringer i motorrum tjekket.
« Senest Redigeret: 12. Juni 2018, 22:00 af Jesper 307 sw 2004 »
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Inden du køber dig fattig i "gæt/stumper", så få en PP2000 tester på dytten..

Kør parameter målinger (Live måling) med pp2000 testeren. Både på indsprøjtning og tændings systemet. (og andet)

Lagret fejlkoder er såmænd fint nok.. Men parameter/livemålinger er GULD ;)
« Senest Redigeret: 13. Juni 2018, 08:40 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
God idé, Mik, Tak
Præcis sådan jeg har det. Jeg vil gerne tjekke det jeg kan, men udskiftning i blinde vil jeg helst undgå. (brændte jo lige en tudse af på tændspoler).
Jeg ved faktisk ikke hvilken tester min mekaniker brugte, men det var en rød håndholdt dims. Jeg tror måske kun den læste det lagrede, men jeg ved ikke om det var PP2000.
Jeg prøver nok at bytte dyser, for at se om fejlen følger med over på den anden cylinder. Det er ret nemt at se efterfølgende, fordi det ene tændrør har en lidt annden farve end de tre andre. Jeg er stadig lidt usikker på om dysen kan være defekt når der måles 16 ohm og den tikker fint som de andre.
Der kan vel stadig være afsætninger etc. som man ikke kan høre?

Og så kan jeg jo lige inspicere de sensorer som Gormsen nævner.
Kan man måle andet end modstanden i dem for at se om de virker?

Er der mon nogen her med PP2000 i stor kbh / sjælland der har tid til at smide en tester på?
« Senest Redigeret: 13. Juni 2018, 11:50 af Jesper 307 sw 2004 »
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Jeg havde dyserne ude igår og skiftede de 4 o-ringe der går i manifold.
Kørte en frisk(!) tur og fejlen opstod igen.
Lyttede til dyser og cyl.3 fejlede (og ikke cyl.1 som testeren sagde).
Næste skridt er at tjekke krumtap sensor og knastaksel sensor som Gormsen skriver.
« Senest Redigeret: 14. Juni 2018, 08:09 af Jesper 307 sw 2004 »
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: P307 sw 2.0 Benz - melder Antipollution fault og mister power
« Svar #10 Dato: 15. Juni 2018, 07:42 »
Citér
Jesper 307 sw 2004 skrev:
Jeg havde dyserne ude igår og skiftede de 4 o-ringe der går i manifold.
Kørte en frisk(!) tur og fejlen opstod igen.
Lyttede til dyser og cyl.3 fejlede (og ikke cyl.1 som testeren sagde).
Næste skridt er at tjekke krumtap sensor og knastaksel sensor som Gormsen skriver.


Du ER vel obs på, at PSA biler har omvendt cylinderrækkefølge end "normalt" ??

Altså er cyl/dyse 1 nærmest svinghjulet og nr. 4 nærmest "ribremmen"
(1, 2, 3, 4 talt fra svinghjulet) ;)

Jeg tror ikke på, at hverken krumtap eller knastsensor "fejl" giver problemer på en enkelt cylinder/dyse. Nævnte sensorer vil påvirke HELE systemet.
« Senest Redigeret: 15. Juni 2018, 07:50 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: P307 sw 2.0 Benz - melder Antipollution fault og mister power
« Svar #11 Dato: 15. Juni 2018, 16:06 »
Tak Mikael.
Jeg er opmærksom på cyl rækkefølgen.
Det er underligt at testeren sagde fejl på dyse1, men efter bilen blev varm forleden var det dyse3 der ikke arbejdede.
Derfor er jeg ikke sikker på at det altid er den samme. (Dyse3 blev skiftet af forrige ejer for 40'km siden).
Min plan er at skylle alle dyserne igennem og rense filterene i dem, hvis de ellers er til at få ud.
Det er kun en periodisk fejl på dyse3. Tænker det kan være noget snask i dysen der får den til at hænge når den er varm.
Bytter den også rundt med en af de andre og måler spænding på tilgang.
« Senest Redigeret: 15. Juni 2018, 20:14 af Jesper 307 sw 2004 »
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: P307 sw 2.0 Benz - melder Antipollution fault og mister power
« Svar #12 Dato: 16. Juni 2018, 08:23 »
Det "lugter" langt væk af stik/ledningsfejl til dyse 3. Og ikke defekt dyse når den lige er udskiftet ??

Du skal tjekke stik og ledningsforbindelsen mellem dysen og motorstyringen. Der skal være under 1 ohm på de ledninger.

Udgangen fra motorstyringen til dysen kan også tjekkes. Det er lidt mere omstændigt.

Jeg kan slå de oplysninger m.m. op for dig. Men smid så en pb/besked med reg. nr på dytten.

Mvh Mikael ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Jesper 307 sw 2004

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 80
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: P307 sw 2.0 Benz - melder Antipollution fault og mister power
« Svar #13 Dato: 16. Juni 2018, 11:58 »
Tak Mik, har sendt pm

Jeg skyllede dyserne her til morgen (efter at de har ligget vædet inbv. m. dyserens i nat) og tjekkede at spray mønsteret er helt ens.
Byttede dyse2 og dyse3 så dyse3 sidder i cyl2 og er på en test tur nu.
Fejlen er fulgt med dysen til cyl2.
Undskyld, men skrev lidt upræcist 40' og mente 40.000km
Nu tænker jeg at det næsten kun kan være dysen der fejler når den bliver rigtig varm?
306 1998 rip
307sw 2.0 136hk benz H3 2004

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: P307 sw 2.0 Benz - melder Antipollution fault og mister power
« Svar #14 Dato: 16. Juni 2018, 14:12 »
Når fejlen følger dysen ( flyttet fra 3 til 2 ) så er den ret sikkert defekt.

Jeg har næsten samme motor, og havde en defekt dyse. Hverken modstand (Ohm) på ledninger eller dyse viste problemer.. Ej heller motorstyringen.

Købt en ny dyse trods dette.. Fejlen forsvandt.

Se dig for hvis du skal købe en ny dyse.. Der er meget forskel i prisen.. Købte min i Tyskland via nettet ;)

Har slået din dyt op på Peugeot servicebox på stelnummeret..
Dysen har original OE nummer: 1984 E2

Tjek at det stemmer inden du køber.
Fx. https://www.autodoc.dk/valeo/1076530
« Senest Redigeret: 16. Juni 2018, 14:19 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online