Jeg kom kørende i min 206 1,4 HDI fra 2006 her til morgen hvor motorlampen pludselig begyndte at lyst og bilen gik ud. Det skal bemærkes at dieselmåleren var over den øverste røde streg og at benzinlampen havde lyst omkring 50 km. Jeg fik trillet bilen ind på en tankstation og tanket den, men den kunne ikke starte efterfølgende. Det er ikke muligt at pumpe luft i systemet, da pumpen i motorrummet er taget ud af bilen, og der er lavet en reparation med universalslanger.
Værkstedet har koblet tester på, og den melder fejl på både dieselpumpen i tanken og dieselpumpen ved motoren.
Jeg er ikke mekaniker, men har den følelse at mekanikeren har valgt at stole mere eller mindre blindt på diagnoseværktøjet, og dermed ikke har brugt værktøjet som rettesnor for den videre fejlsøgning. Det der især undrer mig er at der meldes fejl på begge dieselpumper samtidigt, hvilket er delvist logisk da de vel er forbundet, men elektronikken bør vel være i stand til at angive hvilken pumpe fejlen er på.
Jeg har efterfølgende googlet mig frem til at der burde have været fejlsøgning på sikring, på brændstofrelæ og dernæst til dieselpumpen henholdsvis i motorrummet og ved tanken. Mekanikeren har givet mig et tilbud på udskiftning af diesellpumpen ved tanken for 2800 kr.
Det jeg ønsker at vide er hvorvidt I anser mekanikerens fejlsøgning for værende tilstrækkelig. Hvis det som forventet ikke er tilfældet, hvordan vil I så gribe opgaven an med at fejlsøge og hvor vil I købe de dele der skal benyttes.
Jeg beklager meget hvis mit indlæg er for langt eller bærer præg af et begrænset kendskab til en bil. Jeg vil også hellere overlade de svære opgaver til fagfolk, men vil gerne have vished for at tingene bliver gjort korrekt. På forhånd tak for hjælpen