Forfatter Emne: ABS og ESP fejl, samt kommunikationsfejl mellem PP2000 og ABS enhed  (Læst 6083 gange)

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Jeg har en Peugeot 407 1,6 HDI fra 2008. Den er pludselig begyndt med ABS og ESP fejl i displayet. Når jeg starter bilen er der ingen fejl. Fejlen kommer først når hjulene ruller. Nogle gange blot få cm. Der må altså stadig være liv i ABS enheden.

Når jeg tilslutter computer med PP2000, og foretager fejludlæsning, siger fejludlæsningen at der er fejlkommunikation/ingen kommunikation med ABS enhed. Jeg kan derfor ikke komme nærmere ABS/ESP fejlen. Det er en ret træls situation.

Jeg har tjekket sikringer ved førerplads og i motorrum. Kontaktflader på korroderede sikringer er renset. Også maxisikringerne. Jeg har dog ikke underøgt de bageste sikringer, da jeg ikke mener at de kan have nogen indflydelse på fejlene.

Jeg har også foretaget en BSI reset uden at dette har hjulpet.

Jeg tror at de 2 fejl er uafhængige af hinanden. Jeg tror at kommunikationsfejlen har været der i lang tid, og først er opdaget nu hvor jeg har brug for fejludlæsning fra ABS enheden.

Jeg har ingen ide om hvordan jeg får etableret kommunikation mellem PP2000 og ABS enhed igen. Jeg anser dette som det alvorligste problem.

Jeg vil nu løfte bilen og prøve at rotere et hjul af gangen. Er der et hjul, der ikke giver fejl, må der være noget galt med føler eller forbindelse der.

Jeg vil blive meget glad, hvis der er nogen der kan hjælpe.

Venligst Claus :)
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Har du prøvet at vælge selve Diagbox og ikke PP2000?
Læser den selv stelnummeret?

Selvom fejlen først kommer når bilen ruller, så kan det godt være selve sensoren der er defekt, ABS ringene ude ved hjulende fejler normalt ikke på en 407er
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Enig.. En 407 burde klart kunne udlæses med Diagbox. (ikke pp2000)

Vær obs på at vælge korrekt BSI når du kommer ind i Diagbox.. Er du usikker så trykker du F6 (nederst på det skærmbillede) og får forklaringen. ;)

Det er vigtig at den 407 genkendes korrekt af programmet.. ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Mange tak for svarerne. Jeg har prøvet med både planet 2000 og Diagbox.

Jeg har en ældre Lenovo med Windows 7, 32 bit og Diagbox v7.65

Den kan godt læse stelnummer.

I Diagbox vælger jeg BSI ud fra Dam nr.

ABS enheden er ikke nedtonet, men den siger computer ukendt. (Røde bogstaver)

Klikker jeg på ABS enheden får jeg 3 valgmuligheder.

ESP_EBC440_CAN

ESP_EBC_440_K

ESP 81

Jeg har prøvet alle 3 muligheder.

Nogle vil ingenting, og en siger kommunikationsfejl

Ved at søge her på forum, har jeg fundet ud af at fejlen måske kan skyldes en forkert nedlukning af computeren. Det vil jeg ikke afvise, at jeg kunne være kommet til.

Jeg har en anden ældre Lenovo med en nyinstallation af Windows 7, 32 bit. Den er jeg ved at installere Diagbox på. Måske vil den kommunikere med ABS enheden. Jeg vender tilbage, når jeg har prøvet.

Venligst Claus
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Jeg kan se du er fra Maribo, Mikhan holder til på Lolland, hvis du spørger pænt så kan det være at han vil prøve med hans tester
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Jeg kan se du er fra Maribo, Mikhan holder til på Lolland, hvis du spørger pænt så kan det være at han vil prøve med hans tester

Er sket.. 45 min i telefonen ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Er sket.. 45 min i telefonen ;)

Jeg har ondt af dig Mikael, jeg ved du altid prøver at holde dine telefonsamtaler så korte som mulig  ::)


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Er sket.. 45 min i telefonen ;)

Jeg har ondt af dig Mikael, jeg ved du altid prøver at holde dine telefonsamtaler så korte som mulig  ::)
Holt

Ha ha, ja.. Men heldigvis til "lokaltakst" indenfor samme ø ;)

Men "mekanikfix" og jeg har tidligere haft et "udestående" med hans dyt og diagbox.

Men har en ny "date" på vej ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Tak til pug407 og Holt for svar.

Stor tak til mikhan for hjælp.

Jeg fik min Lenovo op at køre med Diagbox v7.65. Der skete desværre ikke nogen ændringer. Stadig ingen kommunikation med ABS enheden.

Så besøgte jeg mikhan. Hans computer og interface kunne godt kommunikere med min ABS enhed. Der var fejl på signal fra en af ABS følerne.

Ny føler er nu bestilt. Mikhans computer og mit interface kunne ikke kommunikere med ABS enheden. Så fejlen var altså et defekt interface.

Ikke alt fra Kina er lige godt. ØV ØV

Venligst Claus
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Vil lige uddybe ovenstående..

ABS/ESP fejlen er "hastighedsføler højre baghjul" (Altså ABS)
Fejlen er permanent (men kan slettes)

Dog er det underligt, at en parametertest under kørsel viser 100 % ens hastighed på alle 4 hjul ?
(Også under lidt vild kørsel ( Laaaaangt ude på landet ) ;)

Desværre er Additiv styreboksen stum.. Jeg kan se den på PSA servicebox.. Men HVOR er den fysisk placeret på den 407 ???
(407 STATIONCAR 5-DØRS 1.6 HDi 110 FAP (DV6TED4) Manuel gearkasse 5 fra 12 md 06)

Mvh Mikael
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Tak til mikhan og pug407aut for svarerne.

Diagbox siger at ABS fejlen er permanent, med i virkeligheden var/er den periodisk. Fejlen er kommet og gået. Fejlen kom igen efter mit besøg hos mikhan.

Da jeg fik adskilt højre baghjul, viste det sig at ABS ringen var meget tilsmudset. Denne er nu rengjort. Ny ABS sensor monteret, og fejlkoder er slettet. Siden da, har den ikke meldt fejl. Håber at den er fixet.

Den anden fejl med brændstofadditivering er lidt svær at komme nærmere, og den er jeg ret ked af. Uden brændstofadditiv skal jeg ikke køre ret mange Km inden jeg får nogle nye, og økonomisk tunge problemer.

Ved at søge på nettet, kan jeg se at på de tidlige 407 1,6 HDI, er der en seperat boks til styring af additiv tilsætning. Denne boks skulle sidde over pedalerne, som pug407aut også fortæller. Denne boks er ikke over pedalerne på min 407. Er denne funktion eventuelt indbygget i motorstyreboks EDC16C3 på senere modeller?

Hvis jeg i Diagbox går ind i motorstyreboks EDC16C3 og laver fejludlæsning, siger den ingen fejl.

Går jeg ind i additivpumpe (undermeny i EDC16C3) og forsøger aktivering af additivpumpe, kommer fejlen "defekt aktivering - aktivering umulig". Supplerende resultater. Underfunktion er ikke understøttet. Ugyldigt format.

Bilen skal til syn på tirsdag, og det vil jeg prioritere højere end brændstofadditivering problemet.

Venligst Claus



Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Faktisk ser det ud til at den dyt slet ikke har separat additivstyreboks.. Men at additiv styres af ECU (motorstyreboksen)

Din bil har DAM nummeret 10956 Og iflg "andet" opslag, så forsvandt separat additiv styreboks fra DAM nummer 10950

Så din dyt er 6 kalenderdage for ny ;)
« Senest Redigeret: 01. April 2019, 09:24 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online