Forfatter Emne: Adblue Pumpe og Tank, løst  (Læst 25685 gange)

BachAudio

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 18
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Adblue Pumpe og Tank, løst
« Dato: 18. Januar 2021, 08:56 »
Hej

Vil lige dele min oplevelse med fejlende Adblue tank/pumpe.

Det startede med at min Peugeot 208 BlueHDI 2016, (kørt cirka 165.000km) kom op med en fejl med Emission Fault og UREA lampen lyste.
Da jeg kom hjem, undersøgte jeg straks om der var Adblue i tanken, og det var der! næsten helt fuld!  Men jeg bemærkede at da jeg løsnede låget, der var der et kæmpe vakum ned til Adblue tanken.  Det er til trods for at jeg har fået skiftet Adblue tank dæksel til den nye type under et service eftersyn tilbage i 2017 eller 18..   Jeg søgte på google og fandt at andre også havde oplevet vakum i tanken. Jeg fandt en som havde valgt at bore et lille hul i proppen for at undgå dette vakum, så det valgte jeg også at gøre. 

Jeg fik koblet en tester på bilen og nulstillede fejlkoderne.  Desværre kom fejlen igen næste dag, og de efterfølgende dage hvor jeg kørte samme procedure med at nulstille fejlene.  Jeg kunne heller ikke høre den lille elmotor i Adblue tanken kører rundt. Den kan normalt høres lige efter man slukker motoren, hvor den pumper lufttryk op til adblue indsprøjtning.   Jeg undersøgte også om der var flow i adblue slangen hen til dyssen, og havde også afmonteret dyssen for at kontrollere at den virkede, og det gjorde den.  Men der var intet flow af Adblue når motoren var startet op.
Så jeg troede at Tank/Pumpe var defekt og skulle skiftes.  MEN! 

Da Nordjylland blev lukket ned mellem kommunegrænserne pga. mink corona varianterne, der stod min bil stille i 7-8 dage, og jeg kunne se at den formentlig pga. et næsten afladet batteri var gået i Economy mode (vises i displayet infotainment system), så første gang jeg kørte en tur i den efter den havde stået stille længe, så forsvandt UREA og Emission fejlen fuldstændig.

Jeg kunne også høre at Adblue pumpen kørte rundt. 

Så min konklusion er at UREA / Emissions fejl at kommet pga. vakum i Adblue tanken, og så er pumpe elektronikken gået i en fejltilstand der kræver at man formentlig fjerne 12V fra den for at få den nulstillet (i mit tilfælde pga. et næsten afladet batteri)

Så Tjek om I har vakum i Adblue tanken og bor et lille hul (3 mm) i midten af adblue proppen for at undgå dette.
Har du Emission/Urea fejlen så prøv at nulstille Adblue tanken ved at fjerne 12V fra den.

Har nu kørt i flere måneder uden Emission/UREA fejl er kommet igen!

Mvh
F. 



lanco

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Oksbøl
Sv: Adblue Pumpe og Tank, løst
« Svar #1 Dato: 21. Marts 2022, 16:18 »
Motorlampem på min 208 hdiblue lyste.
Min Automester mente efter en meget hastig test det kunne være Nox sensoren og nulstillede lampen.
Så lyste lampen igen.
Peugeot Varde sagde efter en halv time at det var urea sensoren og at der skulle bruges 2+ timer.
Inspireret af sidste indlæg fyldte jeg AdBlue på, da der kun var 0,5 cm højde i tanken.
Herefter var der ingen problemer.

Eftertanker: Lampen gik i gang ved motervejs op- og nedkørsel. Det var måske skvulpene der satte gang i lampen. Det skulle jo ikke ske.