Forfatter Emne: Chiptuning og større turbo  (Læst 1164 gange)

Schnemmelkoppel

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Søborg
Chiptuning og større turbo
« Dato: 26. Marts 2021, 12:21 »
Hej eksperter

Jeg har en 207 1.4 Hdi 68hk fra 2009 og jeg har fået den chippet hos "Chip Det" i Slagelse. Hvad bør jeg ellers overveje i forhold til at jeg ikke med chippen smadrer hele motoren? Er det muligt med en anden og bedre turbo evt?

vh
Morten

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Chiptuning og større turbo
« Svar #1 Dato: 26. Marts 2021, 23:12 »
Om du øger ladetrykket ved at chippe den eller om du monterer en større turbo med samme hensigt - kommer det ikke ud på et?

Hvis du har brug for flere hestekræfter, hvorfor så ikke købe en bil med de hestekræfter du har brug for?

Skal du trække noget tungt eller hvad er årsagen til at du vil tune (yderligere)?

Schnemmelkoppel

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Søborg
Sv: Chiptuning og større turbo
« Svar #2 Dato: 04. April 2021, 12:19 »
Der er ikke nogen egentlig hensigt med tuningen. Hvis der er en hensigt med mit opslag, så er det primært om den standard turbo kan klare chippen i længden? Levetiden er kortere den er jeg med på.

Men nogen gange, så er det bare for at se hvor langt man kan gå 🤷🏼 Lidt drengerøv agtigt.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Chiptuning og større turbo
« Svar #3 Dato: 04. April 2021, 22:57 »
Det er nok ikke et spørgsmål om hvorvidt turboen kan "klare chippen" (om end det er liiiidt svært at forstå hvad du reelt mener), men nok snarere et spørgsmål om hvornår du smadrer motoren. Turboen skal såmænd nok overleve at levere en masse luft - det er jo det den er fremstillet til.

Øger du ladetrykket for meget, vil dine plejlstænger og stempler mv. give op og du står med et motorhavari.

Måske jeg er fatsvag, men hvad mener du reelt med om standard turboen kan klare chippen i længden?