Forfatter Emne: Nøgle sidder fast. Peugeot 308  (Læst 1259 gange)

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Nøgle sidder fast. Peugeot 308
« Dato: 14. Maj 2023, 20:23 »
Hej, jeg har et problem.
Jeg har lige købt en 308 SW 1,6 HDi fra 2009. Reg. nr. zv56775. VIN nr. VF34E9HXC55289892
Kørt 282.000
Tændingslåsen var lidt træg. Derfor gav jeg den et sprøjt låseolie. Jeg har en fin lille spraydåse med speciel dyse til låse.
Det skulle jeg ikke have gjort. Låsen satte sig fast. Dysen har nok ødelagt noget i låsen. Jeg har prøvet med mere olie. Rokke med rattet, og rokke med nøglen.
Den sidder bare fast.
Der er denne youtube video med samme lås her:
https://www.youtube.com/watch?v=CtZCC2mjrlc
Jeg er nu kommet dertil, at låsen skal ud.
Jeg har fået den lille knækbolt ud, men kan ikke få tappen trykket ned, da jeg jo ikke kan stille låsen i position 1.
Er der nogen der kan hjælpe? Jeg får også brug for en ny lås.
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Nøgle sidder fast. Peugeot 308
« Svar #1 Dato: 14. Maj 2023, 20:28 »
Jeg fik ikke lige skrevet at jeg har et stort ønske om at komme ud at køre så hurtigt som muligt, og gerne før en anden lås er fremskaffet
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Nøgle sidder fast. Peugeot 308
« Svar #2 Dato: 15. Maj 2023, 16:34 »
Nu er jeg kommet videre. Dette vil jeg lige berette om, da jeg ikke har kunnet finde noget på nettet.
Jeg måtte bore stiften ud. Spændende, da stiften kørte rundt.
Tændingskontakten kan afmonteres fra låsen, og kan betjenes med en skruetrækker.
Jeg fjernede låsetappen til ratlåsen med vinkelsliber, og monterede lås og transponder igen.
Når nøglen er i låsen, kan bilen startes med skruetrækker. Ikke optimalt, men bedre end ikke at kunne køre.
Jeg fandt en ratlås, 2 nøgler med de rigtige nøgleblade, et tankdæksel og en dørlås til 550 Kr på ebay.de
Nemt, da jeg slipper for programmering, og køb af ny/nye nøgler.
Jeg glæder mig til at få dette monteret.
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.