Forfatter Emne: "hurtig" tandstang 206 rally  (Læst 2470 gange)

sirhiss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
  • By: Hillerød
"hurtig" tandstang 206 rally
« Dato: 04. Juli 2023, 10:15 »
Hej med jer

Jeg har for noget tid siden skiftet min tandstang på Rally bilen til en manuel uden servo. Den kører fint med den men jeg kan se efter vi har fået kørt en del at den er for "langsom" den har 4,4 omdrejninger total fra højre til venstre og da jeg laver mange 180 graders vendinger og vendinger om kegler hvor der er meget lidt plads så kunne en hurtigere være god. Kan læse at en alm. servo tandstang har 3,3 så det ville jo være bedre men findes der måske en med 2,5 ?? Har prøvet at Google det men uden held, kun noget med at dem der kører 306 tager en fra en Citroen Xsara VTS. Jeg kunne evt. overveje at montere servo igen. Kan nogen hjælpe eller sende mig i den rigtige retning?     
« Senest Redigeret: 07. Juli 2023, 08:26 af sirhiss »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.522
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #1 Dato: 04. Juli 2023, 17:05 »
Normalt er en tandstang med servo "hurtigere" end en manuel, der findes en del videoer på youtube der viser hvordan man bygger en tandstang om fra servo til manuel, det kan gøres simpelt hvor man laver en sløjfe til olien, men den eneste rigtige måde er nok at fjerne stempelringen inde i tandstangen og svejse akslen fra ratstammen så den lille bevægelse der styrer olieflowet forsvinder.
https://www.youtube.com/results?search_query=convert+power+steering+rack+to+manual


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

sirhiss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
  • By: Hillerød
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #2 Dato: 05. Juli 2023, 09:22 »
Tak for info. Jeg prøver at finde en servo tandstang da 3,3 jo må være bedre(hurtigere)end 4,4, så må jeg lave den om til almindelig manuel som beskrevet. Har prøvet at skrive til Pug1off i GB da de har til 106 og Saxo men de kan ikke hjælpe til en 206. Det bliver det også billigere og nemmere med en næsten standard løsning. God dag   
« Senest Redigeret: 07. Juli 2023, 08:27 af sirhiss »

sirhiss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
  • By: Hillerød
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #3 Dato: 07. Juli 2023, 08:11 »
Nu har jeg fundet mig en brugt servo tandstang med 3,3 omdr. og den er jo så faktisk 33% hurtigere end den jeg har, det vil helt sikkert hjælpe, så skal jeg bare have den ombygget til normal. God dag   
« Senest Redigeret: 07. Juli 2023, 08:26 af sirhiss »

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 363
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #4 Dato: 11. Juli 2023, 20:41 »
Det lyder fint, men passer det med tandhjulet på ratstammen så?

Hvor/hvordan har du fundet den nye type - og hvilken bil stammer den fra?

sirhiss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
  • By: Hillerød
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #5 Dato: 12. Juli 2023, 11:56 »
Det lyder fint, men passer det med tandhjulet på ratstammen så?

Hvor/hvordan har du fundet den nye type - og hvilken bil stammer den fra?

Det er faktisk den originale 206 RC jeg sætter på igen bare bygget om til at køre uden servo. Så den passer helt sikkert fint. Jeg købte for et par år siden en ny tandstang fra en model uden servo men da viste jeg ikke at der var forskel. 

sirhiss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
  • By: Hillerød
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #6 Dato: 29. Oktober 2023, 10:34 »
Så er jeg i fuld gang med ombygningen af tandstang, har skilt den ad og fjernet alle de hydraulik pakninger jeg kunne finde, har renset den og lukket alle olie huller , nu skal jeg lige gå det hele igennem igen og så smøre godt med fedt og samle igen, det skal nok blive godt. Jeg får ikke kørt mere i år så fikser det samtidigt med montering af mine nye AVO coilovers i løbet af vinteren.   

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 174
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #7 Dato: 29. Oktober 2023, 20:05 »
I den sidste ende er det vel selve køreren der gør udfaldet af kørslen. Man kan pille alt det man vil på bilen, men det er kørerens, reaktionsevne og hurtighed, som i sidste ende afgør sagen.  8)
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

sirhiss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +1/-1
    • Vis profil
  • By: Hillerød
Sv: "hurtig" tandstang 206 rally
« Svar #8 Dato: 18. December 2023, 21:56 »
Så har jeg monteret den "nye" tandstang, der var 2 kraftige skiver med den gamle, skal de ligge mellem forbro og tandstang så de hæver den ca 5 mm? Tænker det måske er for at modvirke bumpsteer?