Forfatter Emne: Støj efter katalysatorskift  (Læst 1361 gange)

CarstenR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Lyngby
Støj efter katalysatorskift
« Dato: 11. Januar 2024, 10:03 »
Hej allesammen!

Jeg har en Peugeot 208 fra 2013, som jeg købte brugt for 3 måneder siden.  Den fik i sidste uge udskiftet katalysator og mekanikeren gav den samtidig ny olie. Han mente den skulle have en tykkere olie end den normalt anbefalede, nemlig 20-50.

Nu har bilen stået stille et par dage efter værkstedsbesøget, men de sidste gange jeg har kørt, har jeg bemærket at den larmer meget mere end før værkstedsbesøget. Når jeg kører mere end 40 km i timen er lyden meget mere høj og "brummende" end før og jo hurtigere jeg kører, des mere brummende er den.

Jeg synes også bilen lugter lidt mere end den plejer. Der er en tydeligere lugt af motor, når jeg stiger ud efter en køretur.

Er der nogen som har en idé om hvad problemet kan være? Eller er det naturligt med en ny katalysator og skift til tykkere olie? Er det noget, som går over ved mere kørsel?

Hilsen

Carsten


John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Støj efter katalysatorskift
« Svar #1 Dato: 11. Januar 2024, 10:19 »
Tænker at lugten skyldes den nye katalysator, som nok har fået lidt " olie-fingre " under montagen. Den har jo nok også lidt fedtstof på sin fra fabrikationen.
At komme en "tykkere" olie på, tænker jeg er en dårlig ide. Tænker at Peugeot`s ingeniører har styr på hvad motoren har bedst af som smøremiddel.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Støj efter katalysatorskift
« Svar #2 Dato: 12. Januar 2024, 16:36 »
Ja, det lyder som en dårlig ide med tykkere olie - hvad skulle argumentet for det være?
Du bør påfylde olie som specificeret af motorfabrikanten.

Hvis bilen reelt støjer mere end før, bør du reklamere over reparationen.

Hvis den også lugter, kan de jo kigge på det sammen med støjen, måske de to ting er forbundet.

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Støj efter katalysatorskift
« Svar #3 Dato: 12. Januar 2024, 17:21 »
Mekanikkeren havde nok ikke den anbefalede olie på lager, og hældte så bare noget andet på som han havde stående. Man kunne mistænke at det samme er sket med katalysatoren, at der her er blevet monteret en billig kopi?
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011