Jeg har sådan en fætter som jeg har overtaget fra et andet værksted, efterhånden som jeg kommer længer eind i sagen, viser det sig jeg ikke fik den rigtige historeie om hvad er skete.
Vippe arme på 1 og 4 udstødning og 1 indsugning er defekte, jeg læste på nettet at der som regl ikke sker ventilerne, men jeg havde lidt svært ved at sende den ud at køre uden det blev tjekket og så kan oliedeflektorene jo også lige blive skiftet. Inden jeg tog ventierne ud, testede jeg dem med vacuum, alle perfekt lidt lavere på en af udstødningsventilerne, men ok til at kunne køre, men 8 stk udst ventiler bøjet, jeg har ofte set på motorcykelmotore at de også er tætte selv om de er bøjet, det er ventilfjederne som trækker den på plads. Op i Serdien og alle sæder fræses, indsugningsventil meget meget let afretning, samling af det hele og alt er ok.
Inden jeg sætter topstykket på vil jeg lige tjekke, da der før adskildelse varen som gik imod lige før på på 1 eller 4, udluftning af alle løftere(nye) nye vippearme også, vil så lige ligge låget på og se det hele køre før jeg monterer topstykket, her er det hele fuldstændig fucked up, der er 2 måde knastkæden kan sættes i huset på, men den har ikke være afmonteret, så det er det man kalder den nye type med 5 hele led mellem mærkerne, det står korrekt, men der er ingen overlap nogen steder, faktisk temmelig lang fra udst ventilen lukker til inds åbner, jeg kan og se kanastere ikke sidder over for hinanden på samme cylinder på udst delen. WTF sker der lige. det er ligesom knasterne er drejet på selv akslen og nærkikker man, kunne det faktisk godt se ud som selve aksel er slebt og at knasterene er krympet på,det er i hvert fald ikke støbt sammen.
Så det må hedde andre knaster og min mave fornemmelse er nu rigtigt igen.
Mit spørgsmål er så, er det nogen som har set det samme og hvordan afgør jeg om der er den nye eller gammel type kanstkædemontering med 5 eller 7 hele led mellem takthjulene, det er vel ikke uden betydning når jeg skal finde andre knaster