Forfatter Emne: Motor Elektronik Peugeot 308 sw 1 thp 156 hp  (Læst 99 gange)

Turner

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Motor Elektronik Peugeot 308 sw 1 thp 156 hp
« Dato: 13. Oktober 2024, 15:38 »
Hej.
Har lidt udfordringer med min Peugeot 308 sw 1 thp. Bilen starter fint, men umiddelbart efter starter blæseren og den skriver at der er temp. fejl. ( Stop ).
Den har ikke på noget tidspunkt været for varm. Fejlkoderne er P023b, P0115, P0116, P598, P0599 og så melder den også fejl på ventilen i olie pumpen.
Har skiftet mange ting, bla. termostat, ventil i oliepumpen, solinoid ( den var begyndt at dryppe lidt olie ) elektrisk vandpumpe mm.
Den var også begyndt at svede lidt olie ved røret til turboladeren og ved konsollen til olie filteret, så det er også blevet skiftet.
Har haft store dele af ledningsnettet åbnet, uden det har ændret noget. Har målt meget på lednings nettet og har ikke fundet noget der ikke er forbindelse i.
Bilen kører egentlig fint, dog virker det lidt som om den mangler lidt turbo tryk.
Hvis man så tager stikket af friktions hjulet til vandpumpen ( den er også blevet skiftet ), og sletter fejlkoderne, starter blæseren ikke.
Når så motoren er i driftstemp. kan blæseren godt starte kortvarigt, lige omkring den temp. hvor termostaten åbner.
Køleren er dog stadig kold i bunden så der burde være rigeligt med kold vand til køling.
Friktions hjulet, ventilen i olie pumpen, termostaten og forvarmeren til indsugningen har fælles stel, så der kunne jo være noget ir i ledningen så der ikke kunne komme nok strøm igennem.
Nye ledninger hjalp heller ikke på problemet.
Der er så inden for den sidste måned kommet noget mere. Den starter fint, når den så har kørt lidt ( ca. 50 grader og går i tomgang ) begynder den at gå ujævnt og giver fejlkoder for knast og krumtap. Når den er blevet driftsvarm er der ikke noget problem.
Har fået tjekket ECU og den skulle ikke have nogen fejl. Har en clonet ECU der giver samme problemer.
Den har kørt ca. 45000 siden den fik ny kæde og dyser.
Den er blevet udlæst med en TEXA og Bosch tester og de er ret enige om fejlkoderne.
Er ved at være løbet lidt tør for ideer. Nogen der har oplevet noget lignende eller har en god ide.

Mvh Kim
« Senest Redigeret: 13. Oktober 2024, 15:49 af Turner »

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 369
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Motor Elektronik Peugeot 308 sw 1 thp 156 hp
« Svar #1 Dato: 14. Oktober 2024, 10:06 »
Det tyder på, at de nævnte fejl alle er elektriske fejl som du er nødsaget til at måle dig frem til, men det kræver adgang til el-diagrammer. Har du det?

Hvis det er dårlige forbindelser vil et ohm-meter ikke hjælpe dig, idet den smule strøm der anvendes til at måle modstanden kan komme igennem ret dårlige forbindelser uden at vise noget.
Du må måske inspicere stikforbindelser meget nøje, herunder hvor meget stikkene klemmer. Ledninger har du tjekket, visuelt, men du bliver nødt til at måle på dem - og du kan ikke nødvendigvis se at en ledning er beskadiget.

For at måle skal du vide hvad du skal forvente af værdier. Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, men måske andre brugere har adgang til noget. Under drift kan du måle om ECU'en får de værdier som den har brug for - og om den giver output.

Jeg faldt over denne video ud fra dine fejlkoder, måske den kan noget:
https://www.youtube.com/watch?v=BSx_euCqd2U


Du er ikke alene, måske denne og en foregående video kan hjælpe dig til at lede rette sted - eller måske ideer til at søge videre. Lix-tallet er dog for højt til at jeg kan følge med, men det kan du måske  ;) :

https://www.youtube.com/watch?v=e8CJWrPpQpk