Forfatter Emne: Centrallås og evt nøgle problem  (Læst 869 gange)

ASP

• Newbie
  • *
    • Vis profil
  • By: Helsingør
Centrallås og evt nøgle problem
« Dato: 11. Januar 2025, 18:46 »
Har pludselig fået problemer med mine nøgler til min Peugeot 107 fra 2012.
Både den med centrallås og den uden.
Jeg har renset med både WD40 og låseolie. 
Den med centrallås kan slet ikke komme ordentligt ind i låsen. Den uden centrallås havde jeg også lidt svært ved at få ind i låsen, men efter WD40 og låseolien, kan den godt komme ind i låsen, hvis jeg sætter den i skråt oppe fra.
Begge nøgler virker i tændingen.
Jeg har checket at der ikke er problemer med sikringer, der har med central låsen at gøre.
Jeg har prøvet at følge en kodnings vejledning jeg fandt på nettet, men det hjalp ikke
Jeg har sat nyt batteri i nøglen med central lås.
Er låsen, nøglen og central låsen bare stået af ?

John Høj

• Full Member
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Centrallås og evt nøgle problem
« Svar #1 Dato: 12. Januar 2025, 10:23 »
Jeg går ud fra at det er dørlåsen du omtaler som et problem. Det er såmen meget normalt at dørlåsene giver disse problemer da de jo næsten aldrig bliver brugt via nøglen. Selvom nøglehullet er beskyttet men en lille klap, så trænger der vand og snavs ind alligevel. Dette besværliggør brugen af nøglebladet. Desværre så hjælper diverse smøremidler ikke altid på problemet. Det bedste du så kan gøre er : byt til nyt. Er du fingernem kan du selvfølgelig prøve at afmontere låsen, og derefter splitte den af til atomer. Når dette er gjort, så er det bare at lave en grundig rengøring af delene inden du samler det hele igen. Pas på med at bruge for meget smøremiddel, da det får støv og lign til at sætte sig på delene, så du hurtigt får samme problem igen.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

ASP

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 12. Januar 2025, 14:09 »
Tak for dit svar.
Jeg var vist ikke så tydelig i mit indlæg kan jeg godt se nu. Jeg skrev nøglen med centrallås, men mente nøglen med fjernbetjeningen. Beklager forvirringen ????
Problemet startede egentlig med nøglen med fjernbetjeningen, som jeg normalt bruger till at komme ind i bilen med. Den stoppede pludselig med at fungere, og det er i den forbindelse jeg finder ud af at den heller ikke virker, når jeg prøver at låse døren op manuelt.
Herefter prøver jeg at løse problemerne med de forskellige løsninger, som jeg beskrev.  Det er jo noget problematisk ikke at kunne komme ind i bilen, hverken med fjernbetjeningen eller manuelt. 
Som nævnt virker nøglen uden fjernbetjening- dog kun hvis jeg stikker nøglen i sådan lidt skråt oppe fra.

John Høj

• Full Member
    • Vis profil
  • By: Idestrup
« Svar #3 Dato: 12. Januar 2025, 17:53 »
Da det du havde skrevet virkede lidt underligt ( volapyk ), måtte jeg jo prøve at gætte mig frem til problemet. Dit sidste indlæg, hvor du prøvet at omskrive forklaringen, er hor mig, stadigvæt lidt volapyk. Du bliver nok nødt til at smutte forbi et Peugeot-værksted og få dem til at tjekke problemet.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
« Svar #4 Dato: 13. Januar 2025, 16:41 »
Hvad med låsen i passagersiden, kan nøglerne heller ikke klare den?

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

ASP

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 13. Januar 2025, 19:26 »
Hej

Nej nøglen med fjernbetjeningen duer heller ikke i passager siden. Det er virkelig mærkeligt.
Men det kan jo i og for sig være at det har været et problem længe for jeg har hidtil altid brugt nøglen med fjernbetjeningen til at låse og låse bilen op med.
Den har jo altid virket. Det er nok flere år siden jeg har prøvet at låse / låse op manuelt ????