Forfatter Emne: ESP lampe og P1337 - periodisk  (Læst 3375 gange)

Ptollose

• Newbie
  • *
    • Vis profil
  • By: Tølløses
Sv: ESP lampe og P1337 - periodisk
« Svar #15 Dato: 13. Juni 2025, 08:36 »
Så fik jeg skiftet injector på cyl 1 og renset de tre andre.
Nu starten den lidt bedre, men den kommer stadig med ESP efterfulgt af P1337 kort efter. Det er specielt når motoren er varm og den går i tomgang. Så kan man høre den går lidt ujævnt hvorefter fejlen kommer og den går på 3 cyl.
Talt med Peugeot som siger “tjek ledningen til krumtapsensoren” og vil ikke have den ind til fejlsøgning da udgiften ikke står mål med bilens værdi - hvilket jo kan være sandt nok.
Nogen gode råd eller kommentarer?

John Høj

• Full Member
    • Vis profil
  • By: Idestrup
« Svar #16 Dato: 13. Juni 2025, 10:42 »
Lyt til hvad makanikkeren sagde vedr prisen på fejlsøgning. Måske er det på tide at udskifte bilen. ;-)
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

SR

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 13. Juni 2025, 17:53 »
Så fik jeg skiftet injector på cyl 1 og renset de tre andre.
Nu starten den lidt bedre, men den kommer stadig med ESP efterfulgt af P1337 kort efter. Det er specielt når motoren er varm og den går i tomgang. Så kan man høre den går lidt ujævnt hvorefter fejlen kommer og den går på 3 cyl.
Talt med Peugeot som siger “tjek ledningen til krumtapsensoren” og vil ikke have den ind til fejlsøgning da udgiften ikke står mål med bilens værdi - hvilket jo kan være sandt nok.
Nogen gode råd eller kommentarer?

Sikkert et velment, men i min optik et elendigt råd til en DIY. Det er jo et "ikke-råd". Er du kommet videre med det?

Hvis du skal tjekke ledningen, skal du reelt tjekke signalet - og der får du brug for en tester, der kan gå dybt nok ind i bilens elektronik - eller en ekstern "signaltester", hvilket i praksis er et osciloskop.
Du skal så kende et normalt signal som du kan sammenligne med.

Der findes sider, hvor brugere er så venlige at dele den slags, men jeg kan ikke henvise til noget specifikt - måske via en database hos Pico, måske hos DiagnoseDan?

Du bør tjekke signalet i begge ender - og du kan sammenligne kold/varm, altså når der er et problem hhv. ikke et problem.

Det er værd at bemærke, at der er forskel på varm/kold - det kunne godt pege i retning af en lodning et sted - eller en ledning.

Det er lidt at lede efter en nål i en høstak, hvis ikke du har adgang til data eller testudstyr - og viden om hvordan det skal anvendes og evt. i kombinationer.

Det er sikkert korrekt med pris på diagnose/bil, men det er jo heller ikke gratis at indkøbe en ny bil.
Hvis den er relativt nysynet og ellers i orden, kan der måske godt være fornuftig i at få hjælp til fejlsøgningen.

På Fyn har jeg tidligere henvist til Koefoeds Garage, med succes - på Sjælland til Le Petit Garage.

Ptollose

• Newbie
  • *
    • Vis profil
  • By: Tølløses
« Svar #18 Dato: 14. Juni 2025, 09:03 »
Tak SR.
Jeg kontakter Le Petit mandag.
Med til historien er at den taber kølevand. Jeg kan ikke se hvor den lækker vand henne og der er ingen dråber på jorden.
Har haft problemer med at få systemet udluftet, og kan høre der er luft i systemet når den kører de første 100 meter.
Så jeg vil tjekke op på det her i weekenden.
Den har lige fået ny køler, udstødning og kobling.