Forfatter Emne: Hvilken kølervæske og olie?  (Læst 3198 gange)

andrade

  • Gæst
Hvilken kølervæske og olie?
« Dato: 05. Januar 2008, 15:15 »
Hej

Jeg er den nye glade ejer af en ny diesel 206'er.

Jeg er også første gangs bilkøber, så jeg begriber mig ikke ret meget på den slags... endnu :-)

Jeg skal ha noget mere kølervæske på, og er kommet i tvivl om hvor vidt det jeg har købt ved T-hansen er udemærket, eller der er et specielt mærke jeg skal benytte ?

Og hvordan med olie? ...  Jeg kan læse mig frem til i service bogen at jeg nok skal have en 5W/40, da den skal kunne holde til en varm sommer, og en skiferie i norge. Men hvilket mærke?

Håber der er nogen der vil bære over med en nybegynder :-)

Mvh Jacob

Dieselfreak

  • Gæst
RE: Hvilken kølervæske og olie?
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2008, 15:43 »
Spar ALDRIG penge på olien, det er motorens blod og du vil ærgre dig ret så meget hvis din motor bliver slidt unødigt fordi du har sparet 200 kr om året på olie. MHT kølevæske skal du bare sikre dig at kølevæsken blandes korrekt og at den kan holde sig frostfri ned til de -15 til -20 grader.

Uth

  • Gæst
RE: Hvilken kølervæske og olie?
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2008, 21:14 »
Mobil laver nogle rigtig gode synthetiske olier, som samtidig tit er på tilbud. Se f.eks Harald-Nyborg som pt. har denne:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2900&n=10100

bogo457

  • Gæst
RE: Hvilken kølervæske og olie?
« Svar #3 Dato: 07. Januar 2008, 10:00 »
???? Du skriver at du er ejer af en NY 206 diesel, hvorfor skal der så kølervæske på?? og olie?? hvis bilen er ny er det da spild af penge og komplet unødvendigt, samtidig gør du klogt i at følge servicebogen, jeg arbejder selv på aut værksted og kan mange historier om folk som selv vil men ender med at køre på værksted og må så selv betale fordi garentien ikke dækker "hjemmefusk"


PS en anden ting som undre mig er alle de indlæg med div el-motorfejl... kør nu ned på jeres værksted og få læst fejlene ud istedet for at bruge spildt tid på selv at finde ud af ingenting, eks: airbag lampen lyser det tager mindre end 5 min på et aut værksted at konstaterer fejlen og du bestemmer jo selv om du vil havde det lavet

sh7873

  • Gæst
RE: Kommentar til bogo
« Svar #4 Dato: 07. Januar 2008, 22:56 »
Synes lige jeg vil gøre opmærksom på, at det behøver så absolut kke være et aut. værksted, der skal bruges, for at opretholde fabriksgarantien, det er kun hvis der er tale om en eller anden form for udvidet garanti. De fleste ikke aut. værksteder, med respekt for sig selv, og deres kunder, har også udstyr til at udlæse fejlkoder, derudover synes jeg det er en rigtig god ide, at have en liter olie stående, til at fylde efter med, da der jo er stor forskæl på olieforbruget, OGSÅ på nye biler