Forfatter Emne: Diselfilter/Partikelfilter.  (Læst 12264 gange)

Inger

  • Gæst
Diselfilter/Partikelfilter.
« Dato: 18. December 2007, 09:58 »
Hej Med jer.

Vi har en 406HDI fra 01, og den kommer ind i mellem med en alarm der lyde: UNBLOCK DIESELFILTER, samtidig starter en lampe i instrumentbrættet med at Blinke, men når man så går tjekker denne lampe i Instruktionsbogen betyder denne Partikelfilter???. Ikke nogen katastofal fejl så længe den bilinker(går ud igen efter et par min.), men hvad skal jeg regne med Dielselfiter eller Partrikelfilter (dieselfilter lampen er også vist i i Ins.bogen, men det er ikke den der blinker), og er der nogen der ved hvor Partikelfilteret sidder og evt. kan man selv skifte dette??.

Hilsen Inger

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Diselfilter/Partikelfilter
« Svar #1 Dato: 18. December 2007, 17:20 »
Citér
Inger skrev:
Jeg har for nylig spurgt hos Peugeot, hvor partikelfiltret var på min 407 HDI  2.0 Diesel, fordi jeg også var i tvivl om der var en sådan på bilen.
Den sidder  under bilen på Udstødningsrøret, den ligner en stor rund blikdåse  på ca. 25-30 cm i diameter og ca. 40 –50 cam lang.

Den tror jeg ikke at du selv kan skifte.

Men der er ikke partikelfilter på alle Peugeot biler, så jeg mener at der er et Dieselfilter på din bil fra 2001.

VMH Ole Edslev
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

Inger

  • Gæst
RE: Diselfilter/Partikelfilter.
« Svar #2 Dato: 18. December 2007, 18:39 »
hej Ole .. Tak for dit svar, jeg/vi forstår bare ikke så hvorfor det er vist i instruktionsbogen, men jeg må prøve at ringe til Peugeot istedet. De må da vide det..;)

Hilsen Inger

Uth

  • Gæst
RE: Dieselfilter/pertikkelfilter
« Svar #3 Dato: 29. December 2007, 09:39 »
Det er sandsynligvis dit partikkelfilter.
Peugeot´s 406 dieselbiler er med partikkelfilter (FAP-filter). Dette sidder umiddelbart efter katalysatoren for at tage rest partikler. Filtret bliver kontinuerligt beskidt og igen renset. Rensningen sker ved at en lille smule cerin sprøjtes ind (beholder og ventil for cerin sidder under dieseltanken på et normalt ikke synligt sted).
Indsprøjtningen er styret af en lille styreboks bag ved handskerummet. Denne styreboks får signal fra temperatursensor mellem katalysator og partikkelfilter, en switch der registrerer hvornår dieselolie påfyldningsdækslet er åbnet, og en differencetrykscensor (sidder inde bag venstre forhjul) der måler trykket før/efter partikkelfilter.
Efter ca 60.000 km er cerin beholderen tom, men som bruger får man ingen fejlbesked om dette. Hvis man kører bilen til service hos Peugeot, ser de i deres computer at beholderen er tom, men gør ikke yderligere (måske de hellere vil sælge et nyt partikkelfilter, når det er helt fyldt).
Efter yderligere ca. 20.000 km er partikkelfiltret ved at være helt fyldt med skidt, da det ikke længere renses. Differencetryksensoren sender nu besked til cerin styreboksen som igen sender besked til hovedcomputeren, som får lampen med fyldt partikkelfilter til at lyse og samtidig skrive ”Dieseloliefilter blocking” (en ikke særlig sigende fejlbeskrivelse).

Der er nu 2 løsninger:
1. Få påfyldt Cerin straks og håb at partikkelfiltret kan redes ved at rensning genoptages. (pris 2.500,-). Styreboksen (1.500,-) til cerin er muligvis også gået i stykker, da den bliver underlig når den kører med tom beholder (ved ikke hvad der sker inden i den). Styreboksen skal via PCér parres med bilen.
2. Få skiftet partikkelfilter og påfyldt cerin og evt. skiftet styreboks (pris 10.500,-).

Ovenstående er bitter erfaring, og fremover kan det overvejes, om autoriseret Peugeot værksted er det rigtige valg.

Inger

  • Gæst
RE: Diselfilter/Partikelfilter.
« Svar #4 Dato: 02. Januar 2008, 16:17 »
Hej UTH..

Tak for dit meget udførlige svar. Vi må vist heller køre på værksted, selv om fejl kun er kommet en gang, efter min fik lidt vand ud af disel filteret.

Hilsen Inger