Forfatter Emne: Tuning af 1,9 turbo diesel.  (Læst 1173 gange)

pug306td

  • Gæst
Tuning af 1,9 turbo diesel.
« Dato: 03. Februar 2008, 14:05 »
Jeg er lykkelig ejer af en 90 hk peugeot 306 1,9 TD.
Den er en gammel svend fra 95 og den runder snart de 350.000 km. Af min mekaniker har jeg fået af vide at de "gamle" diesel motorer fra peugeot er mere hårdføre og kan nemmere holde til at blive tunet end de nyere HDI motorer.
Jeg har 2 ting som irritere mig ved bilen.

1# Turboen sætter først ind ved ca. 2500 rpm hvilket gør den overordentlig langsom i optræk.:( -kan det justeres?

2# Jeg har hørt at man "bare" kan justere turboens ladetryk for at hive en 20-30 hk mere ud af den. Er det rigtig?

Det skal siges at den er udstyret med KN filter og intercooler...

Mvh en stolt pug ejer

Dieselfreak

  • Gæst
RE: Tuning af 1,9 turbo diesel.
« Svar #1 Dato: 03. Februar 2008, 21:12 »
Jeg mener helt klart også at de ældre dieselmotore er mere hårdføre end de nye HDI. Du kan sagtens hive mange flere heste ud af den ved at skrue lidt op for lade trykket. Jeg ved ikke om det er samme turbo som på en HDI. Men på HDI sidder der en gevindstang med en plade og møtrik på undersiden af turboen. Her kan man spænde møtrikken længere ind så den lille metalplade flyttes, det påvirker wastegaten så turboen holder trykket længere før den lukker luften ud og vupti, flere heste. MEN, jo mere luft jo varmere forbrænding og jo større slid på stemplerne. Hvis du vil sætte ladetrykket op vil jeg klart anbefale dig at montere en større intercoller. Men hvis din bil samtidig bruger meget olie og ryger ved acc tror jeg ikke det er klogt at pille ved turboen før du finder ud af hvad der er galt med den. Ellers kan du jo se om den ikke kan chippes, eller bokstunes først.