Forfatter Emne: Køler problemer i 405  (Læst 1198 gange)

Christian T

  • Gæst
Køler problemer i 405
« Dato: 15. Juli 2008, 18:08 »
Hej, har en 405 1,9 MI16 fra 89 som driller lidt med køleren.

Når man kører normalt, dvs. ved nogenlunde jævn hastighed er der ingen problemer vandtemp ligger stabilt omkring 90 grader.
Når bilen holder stille eller kører i kø stiger temperaturen, den kommer helt op på 110 inden blæseren starter og køler det ned til 100 - herefter stiger temperaturen langsomt til 110 igen inden blæseren starter osv..

Der er blevet skiftet termostat og den har også fået noget specielt "racer-kølervæske" påfyldt, men symptomerne er de samme.

Derudover skal det nok siges at hvis man stopper motoren men stadig lader den stå med tænding falder vandtemperaturen 10 grader med det samme.

Motorolien bliver i øvrigt også meget varm, tæt på de 150 som vist er maksimum på viseren i instrumentbrættet - olien er også ny. Det er min tredje MI'er og jeg har ikke før oplevet olien blive så varm jf. uret ved normal kørsel.

På forhånd tak for eventuelle input og god sommer.

Bent Nybo

  • Gæst
RE: Køler problemer i 405
« Svar #1 Dato: 17. Juli 2008, 07:35 »
Jeg mener at der er flere trin på din blæser til køleren, så du skal finde ud af om den køler på højeste trin for ellers er det ikke sikkert at den kan køle hurtigt nok ned. Når du ikke har problemer ud af landevejen tyder det på at køler og termostat er ok.
Mvh. Bent Nybo