Forfatter Emne: Låsebolt på Peugeot 307  (Læst 3181 gange)

Ole O

  • Gæst
Låsebolt på Peugeot 307
« Dato: 18. December 2008, 18:41 »
Hejsa

Jeg er ny på dette forum, og ser frem til at få nogle gode input, fra folk der ved noget om bilmærket :)

Jeg har lige købt min brors 307ér, og han har selvfølgelig ikke toppen til låsebolten.

Nogen der har en idé til hvordan jeg får den af?


CS106

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #1 Dato: 18. December 2008, 19:18 »
Hmm få fingrene i en top, det er næsten den bedste måde at gøre det på.

KD

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #2 Dato: 18. December 2008, 19:54 »
Jeps, det er lidt øv..
Helt klart den nemme løsning er at fremskaffe en "adapter" til at anvende ved afmonteringen af dem.
Men hvis dette af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre, eller hvis den ikke kan "Gribe fat" (der er ikke ret meget som går i indgreb med bolten) Så er den bedste og enkleste fremgangsmåde denne:
Man tager en boremaskine og forborer med et 3-4 mm bor i midten at bolten efterfulgt af et 8 mm bor, ca 10-15 mm ind i bolten, derefter tager man en 8mm udvendig stjernetop eller en Torx top og banker ind i det borede hul hvorefter man kan løsne og skrue bolten ud på normal vis.
Dette koster selvfølgelig et låseboltsæt, som kan generhverves i de fleste assorteret tilbehørs butikker eller dækcentre.
Hele denne operation tager normalt ca 1/2 - 1 times tid.

Ole O

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #3 Dato: 19. December 2008, 08:20 »
Er den tid pr. hjul? :o

Bortset fra hvis tiden er pr hjul, så virker det som en god metode :)
« Senest Redigeret: 19. December 2008, 08:21 af Ole O »

KD

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #4 Dato: 21. December 2008, 12:20 »
Hej

Det burde under normale omstændigheder være for alle hjulene.

Men det afhænger selvfølgelig af hvor fingerfærdig man er. Men uanset hvad så gælder det jo om at få dem ud uden at ødelægge fælgene som jo koster en del mere.

Ole O

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #5 Dato: 21. December 2008, 17:29 »
Nå en kammerat som er smed kom forbi i dag, og borede ud og så satte han en ornepik i. Den knak!
Så nu er det virkeligt noget lort.

Hvad gør en klog?

KD

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #6 Dato: 22. December 2008, 18:37 »
Ohh dear. så er der kun en vej....
du skal nu have boret "Ornepikken" fri med et tyndt bor, dette gør du ved at bore rundt omkring den med et tyndt bor (3mm) og lirker den ud. Derefter starter du så forfra og borer lidt dybere ned i bolten i midten og forsøger igen MEN dennegang skal du ikke bruge en ornepik men en Torx top eller en stjernetop da disse er meget stærkere.

franne500

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #7 Dato: 22. December 2008, 23:29 »
Jeg havde samme problem som dig. Jeg købte et sæt aftrækker-toppe fra T.hansen til 3-400,- kroner og vupti - 1 time efter var de væk :-)

Ole O

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #8 Dato: 25. December 2008, 11:00 »
Citér
franne500 skrev:
Jeg havde samme problem som dig. Jeg købte et sæt aftrækker-toppe fra T.hansen til 3-400,- kroner og vupti - 1 time efter var de væk :-)


Den startede jeg med! De er dog konstrueret til at hovedet på dem blot drejes af, når man bruger den top med indvendigt links gevind ;)

Men en anden kammerat som er smed og havde et Co2 anlæg svejste møtrikker på, og så røg de af alle 4.

Så vinterhjulene er kommet på!:D

larsK

  • Gæst
RE: Låsebolt på Peugeot 307
« Svar #9 Dato: 22. Januar 2009, 20:03 »
ved at hos peugeot Amager har den noget specialt værktøj til de problemer. fik mine afmonteret af en jeg kender der oppe, tog ham ca 15min så var de nede.