Forfatter Emne: dårligt styretøj?  (Læst 1868 gange)

Wolverine

  • Gæst
dårligt styretøj?
« Dato: 15. Januar 2009, 16:52 »
Har en 406 1,8 stationcar, som jeg er utrolig glad for. Men har et problem, som nogen herinde måske kunne hjælpe lidt med.

Når jeg triller stille ud af garagen og begynder at dreje på rattet, giver den en ordentlig "klonk" -lyd ude foran.

Ligeledes synes jeg den er er dårlig til at vende tilbage til 0-position, når man har haft drejet rattet, samt den virker meget medgørlig i styringen, dvs det mindste jeg drejer på rattet giver bilen kraftigt udslag.

Nogen, der har et godt forslag til hvad dette kunne være. Bilen er lige blevet synes i december uden anmærkninger. Synsmanden mente faktisk at den kørte som en drøm. Og lige nu synes jeg den drøm er et mareridt. Peugeot mente til synstjekket at tårnlejerne er ved at være færdige, men synsmanden sagde, at de i hvert fald ikke fejlede noget.

Håber I har nogle gode ideer

KD

  • Gæst
RE: dårligt styretøj?
« Svar #1 Dato: 15. Januar 2009, 19:21 »
Det lyder helt bestemt som om dine tårnlejer er meget dårlige, på trods af hvad synsmanden har sagt.
Måden du beskriver vognens opførelse på stemmer helt fint med det.
Grunden til den er "levende" i styretøjet er at fjederne ikke kan falde på plads i deres normale stilling og derfor tvinger hjulet til at dreje når du først begynder at dreje på rattet. Klonk lyden du kan høre er simpelthen fjederlejet som "kanter" sig rundt i toppen af støddæmper tårnet.
Så et par nye tårnlejer på og så fungere den igen som en normal bil.
Husk ved samme lejlighed at få kontrolleret dine bærekugler og styrekugler samt stablisatorer.
Selvom vognen lige er synet da dette absolut ikke er nogen garanti for at de er iorden.

Wolverine

  • Gæst
RE: dårligt styretøj?
« Svar #2 Dato: 16. Januar 2009, 14:04 »
tak for det hurtige og let forståelige svar. Har et par tårnlejer til at ligge, så vil hurtigst muligt få dem skiftet. Håber godt nok ikke, der er noget galt med fjedre, bærekugler osv, som du beskrev. Håber Peugeot ville have opdaget det til synstjekket her i december.

larsK

  • Gæst
RE: dårligt styretøj?
« Svar #3 Dato: 22. Januar 2009, 19:40 »
højt sandsynligt tårnlejer, men nok ikke kun det der giver klunk lyd, formentlig bærekugt eller Stabilisatorarm også kaldet (Kødben). men dårlig drejning er tårnlejer. har skiftet en del efterhånden.